مرمت و ساماندهی کارگاه رنگرزی سنتی گلکار در کاشان

مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان  از مرمت  و ساماندهی کارگاه رنگرزی سنتی گلکار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کسب فردا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان،”سمیه فرهادی”  با اعلام این خبر،گفت: مرمت کارگاه  رنگرزی سنتی گلکار با اعتباری بالغ بر سیصد میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه این کارگاه رنگرزی در مرکز محله درب باغ که یکی از قدیمی ترین محلات کاشان است واقع شده است افزود: بعضی از بناهای موجود در این مرکز محله بعد از زلزله تاریخی سال 1192 قمری ساخته شده و بیشتر آثار موجود در آن در اوایل دوره قاجار بازسازی شده است.

مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان ادامه داد و گفت: در رنگرزی سنتی عموماً از پاتیل‌های بزرگ برای رنگ کردن کالای نساجی استفاده می‌شود. در این نوع رنگرزی از مواد رنگزای طبیعی برای رنگ کردن استفاده می کنند.

فرهادی تاکید کرد: کارگاه‌های رنگرزی سنتی اشکال متفاوتی دارند و معمولاً یک ردیف پاتیل (خم رنگرزی) در دیوار کارگاه تعبیه شده که بسته به نوع رنگ کاربردی، پاتیل‌ها از چدن یا مس ساخته شده و زیر هر کدام اجاقی قرار می‌دهند. ابتدا با فرو بردن الیاف در محلول قلیاب و آب گرم چربی طبیعی الیاف پشمی را می‌گیرند که به آن قلیاب کردن می‌گویند.

وی خاطر نشان کرد: سبک سازی بام، دوخت و دوز ترک های سقف، استحکام بخشی سقف ها، دوغاب ریزی کف مال قوسی سقف ها، اجرای پالانه آجری، اجرای قوره گل، اجرای دو لایه اندود کاهگل نهایی از اقدامات مرمتی است که در این پروژه در حال انجام است.

یادآور می شود خانه مرکز محله درب باغ  در تاریخ 19 آذر ماه سال 1384 با شماره 12976 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register