یک پژوهشگر میراث فرهنگی: محور “دوشنبه ‌بازار” جاذبه گردشگری خمینی‌شهر شود

یک پژوهشگر و کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی، گفت: محور تاریخی “دوشنبه بازار” در صورت رسیدگی و اجرای علمی اصول مرمت بافت می‌تواند به یک جاذبه گردشگری برای خمینی‌شهر و حتی استان اصفهان تبدیل شود.   

علیرضا اشرفی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: خمینی‌شهر( یا سِدِه قدیم) دارای محلاتی کهن است که در طول تاریخ بازارهایی برای خرید و فروش در آن به شکل‌های مختلف ایجاد شده بود و تا زمان حال نیز بازارهای محلی وجود دارند.

وی تصریح‌کرد: “دوشنبه بازار، چهارشنبه بازار و پنج شنبه بازار ” به ترتیب در سه محله” فروشان”، ورنوسفادران” و “خوزان” قرار دارند، اما “دوشنبه بازار” در شهرستان خمینی‌شهر و حتی اصفهان دارای شهرت و جایگاه بالاتری است.

این پژوهشگر میراث فرهنگی، افزود: معتقدم که قرار داشتن “دوشنبه بازار ” در نزدیکی میدان امام به عنوان میدان مرکزی، پرتردد و شلوغ خمینی‌شهر عامل اصلی رونق و شهرت بیشتر این بازار به نسبت دیگر بازارهای قدیمی و حتی مراکز جدید فروش بوده است.

اشرفی درباره دلیل تشکیل این بازار در “سِدِه قدیم” ادامه‌داد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سه بازار یاد شده اساسا حالتی هفتگی داشته که نام آنها نیز موید این نظر است، اما به تدریج شکلی دایمی و هر روزه برای خرید و فروش در محلات این شهر پیدا نموده‌اند.

وی اضافه‌کرد: دوشنبه بازار در “محله فروشان” و به اصلاح  دریک خیابان عمومی و راسته بازاری نزدیک چند اثر کهن تاریخی مانند” حمام سرپل صفوی، مسجد سرپل صفوی، تکیه قاجاری حاج حسن، مسجد جامع قاجاری فروشان و کاروانسرا ( احتمالا مربوط به دوره افشاری)” ایجاد شده بود.

این کارشناس و مرمتگر بناهای تاریخی، یادآوری‌کرد: البته کاروانسرای یاد شده به علت تخریب در چند سال گذشته مورد بازسازی و نوسازی کامل قرار گرفته است.

بازاری در کنار جوی بزرگ آب

اشرفی گفت: دوشنبه بازار هرگز همانند سایر بازارهای قدیمی و مسقف خشت و گلی کشور ساخته نشده بود و همانطور که یاد شد با کارکردی هفتگی ایجاد می‌شد بنابراین به سقف نیازی نداشته است.

وی افزود: در گذشته یک مادی یا جوی بزرگ آب برای آبیاری باغات، تامین آب شرب و حمام عمومی، تقویت آب چاه منازل، شستشوی لباس و … جاری بود و در کنار آن بارزار هفتگی ایجاد می‌شد و به همین دلیل بازار به صورت خطی نیست و کمی مارپیچ مشاهده می‌شود، همچنین فعلا روی این جوی آب مسدود شده است، اما آن را پر نکرده‌اند.

این کارشناس تصریح‌کرد: در چند دهه اخیر مغازه‌های زیادی دو طرف دوشنیه بازار ساخته شده است و حتی قسمتی از آن نیز دارای یک سقف فلزای است و جمعیت زیادی در طول روز از خمینی‌شهر و حتی شهرهای نزدیک مانند اصفهان برای خرید مراجعه می‌نمایند.

“دوشنبه‌بازار” سنگفرش شود 

اشرفی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: قطعا محور تاریخی “دوشنبه بازار” در صورت رسیدگی و اجرای علمی اصول مرمت بافت می‌تواند به یک جاذبه گردشگری برای خمینی‌شهر و حتی استان تبدیل شود.

وی ادامه‌داد: سنگفرش نمودن کف مسیر، توقف کامل تردد وسایل نقلیه و نماکاری سرتاسری دیوارهای مغازه‌های این بازار از برنامه‌هایی است که باید در این راستا انجام گردد.

این پژوهشگر، یادآوری‌کرد: البته در سال‌های اخیر ورود وسایل تقلیه موتوری با گذاشتن موانع در خیابان اصلی و کوچه‌های فرعی تا حدی زیادی متوقف شده و فقط برخی خودروهای برای امور ضروری وارد آن می‌شوند، از طرف دیگر دیوارهای مغازه‌ها همانند قدیم خشتی نیست و با مصالح جدید آن را ساخته‌اند.

اشرفی با بیان اینکه سنگفرش شدن خیابان جاذبه خوبی برای ورود گردشگران ایجاد می‌کند، ادامه‌داد: در نماکاری دیوارهای این بازار می‌توان از آجرهایی با شکل و رنگ تاریخی و کهن استفاده کرد.

ضرورت نظرخواهی از بازاریان برای مرمت

وی تاکیدکرد: البته معتقدم که برای بحث مرمت دستگاه‌های متولی مانند شهرداری و میراث فرهنگی باید از کاسبان دوشنبه بازار نظر خواهی کنند و پس از رسیدن به نتیجه مشترک این امر را انجام دهند تا در حین مراحل کار مشکلات بعدی رخ ندهد.

این کارشناس افزود: شهرت و زیبایی یک بازار عاملی برای حضور گردشگران در یک منطقه و حتی بازدید و سایر اماکن تاریخی می‌شود که “دوشنبه بازار” با معرفی بهتر در سطح استان و کشور می‌تواند چنین نقشی را برای رونق توریسم در شهرستان خمینی‌شهر ایجاد نمایند.

کدخبرنگار: 711    

انتهای پیام

 

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register