رئیس اتاق اصناف اصفهان: صنایع کوچک نیازمند مواد اولیه ارزان و بی‌واسطه هستند/ مردم نگران خرید کالاهای اساسی نباشند 

رئیس اتاق اصناف مرکز استان اصفهان گفت: گرانی قیمت ارز موجب رکود بیشتر صنایع کوچک کشور و به ویژه استان اصفهان شده و تلاش دولت برای تامین ارزان و مستقیم مواد اولیه این کارگاه‌های تولیدی ضروری است.

رسول جهانگیری در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: نوسانات اخیر ارزی در کشور تهدیدها و فرصت‌های زیادی برای اقتصاد کشور دارد، اما در شرایط کنونی این امر فقط یک جو روانی منفی برای تولید و افزایش هزینه زندگی مردم ایجاد کرده است.

وی تاکیدکرد: افزایش نرخ دلار بهترین فرصت برای صادرات کالاهای صنایع‌کوچک و رونق اشتغال ایجاد کرده زیرا ارزی آوری زیادی برای کشور دارد، اما به دلیل مدیریت نادرست و همچنین ناتوانی این بنگاه‌های خرد در واردات مواد اولیه ارزان قیمت، این موقعیت مناسب را از دست داده‌ایم.

این کارشناس اصناف، تصریح‌کرد: طبیعی است که با گرانی نرخ ارز، قیمت مواد اولیه وارداتی زیاد می‌شود، اما از سوی دیگر این مواد نیز بوسیله چندین واسطه بدست کارگاه‌های صنفی و صنعتی می‌رسد که این وضعیت باز بر افزایش قیمت اثرگذار است و متاسفانه شاهد رکود بیشتر در صنایع خرد هستیم.

جهانگیری با بیان اینکه حذف واسطه‌ها از طرف دولت ضروری است، ادامه‌داد: اگر دولت بتواند مواد ‌اولیه را مستقیم و با نرخ کمتر به دست صنایع‌کوچک برساند کمک بزرگی در این شرایط به تولید و اشتغال کشور خواهد شد.

وی گفت: البته برخی مواد اولیه صنایع در داخل خود کشور تولید می‌شود، اما به انواع دلایل مالی در کسب و کار به راحتی در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار نمی‌گیرد و در انبارها مانده است که باید چاره‌ای برای رفع این مشکل اندیشید.

این مسئول صنفی با اشاره به وجود کارگاه‌های صنعتی کوچک زیاد در استان اصفهان، یادآوری‌کرد: این بنگاه‌های تولیدی در شش ماهه نخست سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته دچار مشکلات و رکود بیشتری شده‌اند و فعالیت زیادی ندارند.

ذخیره‌سازی کالاهای اساسی توسط دولت

جهانگیری در بخشی دیگری از سخنان خود اظهارکرد: برخی مواد غذایی و کالاهای اساسی بعد از پس لرزه‌های نوسانات ارزی گران‌تر شده است، اما چون این کالاها از نظر دولت خط قرمز محسوب می‌شوند هرگز دربازار نایاب نخواهند شد و مرم هم اصلا نباید از این امر نگران شوند، زیرا تا یکسال آینده انبار و ذخیره‌سازی انجام گرفته است.

وی افزود:گرانی دلار باعث صادرات برخی اقلام میوه و صیفی مانند گوجه فرنگی و محصولات غذایی کارخانجات مانند رب گوجه شده اما دولت اولویت را با تامین مصرف داخل و سپس صادرات این اجناس قرار داده است.

رئیس اتاق اصناف اصفهان یادآوری‌کرد: کارگروه‌های دولتی نیز برای رسیدگی به این گونه معضلات به مدیریت ستاد تنظیم بازار در تمام استان‌های کشور تشکیل شده است.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register