یک پژوهشگر صنعت گردشگری: زیرساخت‌های گردشگری کشور باید مدرن شوند/ اقامتگاه‌های جدید،اصلی‌ترین نیاز

یک پژوهشگر و کارشناس صنعت گردشگری با تاکید بر اینکه رونق گردشگری نیاز به ایجاد زیرساخت‌های مدرن در سراسر کشور دارد،گفت:  هتل و اقامتگاه‌های جدید جزو اصلی‌ترین زیرساخت جذب توریست است.

رضا حسینی در گفتگو با کسب فردا- اظهار کرد: درآمد صنعت توریسم ترکیه  نزدیک به چهل میلیارد دلار در سال می‌رسد که این رقم از فروش نفت ایران هم بیشتر است و می‌توان نتیجه گرفت که در کشور همسایه به بحث سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های کسب و کار گردشگری جدی نگاه می‌کند.

وی با بیان اینکه درآمد توریسم ایران در سال 2015 حدود 25 هزار میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه ورود توریست‌های خارجی به کشورمان افزایش یافته اما آمارها سال 2015 نشان می‌دهد رتبه صنعت گردشگری ایران را از نظر بزرگی در سال ۲۰۱۴ میان ۱۸۴ کشور جهان رتبه ۴۰ و از نظر سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور در رتبه (137) قرار دارد.

این مدرس دانشگاه، گفت: رونق گردشگری نیاز به ایجاد زیرساخت‌های مدرن در سراسر کشور دارد زیرا با توجه به وسعت سرزمین، گوناگونی اقلیم، آثار زیاد تاریخی، تنوع فرهنگی و قومی و … نباید در سطح جهانی دارای چنین رتبه پائینی در صنعت توریسم باشیم.

حسینی با تاکید بر اینکه جذب گردشگران فقط با ایجاد یک نوع زیرساخت به نتیجه نمی‌رسد، گفت: مجموعه‌ای از امکانات و شرایط مانند، اقامتگاه جدید و سنتی، حمل و نقل مدرن، کمپ تفریحی، گوناگونی طبیعت، رستوران مناسب و …. باید در این راستا فراهم شود تا بتوانیم در این کسب و کار مهم و جهانی موفق شویم.

وی ادامه داد: قطعا وجود اقامتگاه‌های گوناگون، منطبق با شرایط روز جهان و مناسب با درآمدهای اقشار مختلف توریست‌های داخلی و خارجی از مهمترین زیرساخت در جذب این قشر است، ولی متاسفانه در کشور وسیع ایران هنوز 10 هتل پنج ستاره هم وجود ندارد!

این پژوهشگر، اظهار کرد: واضح است که مرکز اقامتی مناسب زمان ماندگاری توریست در هر استان، شهر و یا روستا را افزایش می‌دهد و به دنبال آن این افراد تشویق به سیر و سیاحت در شهر و طبیعت افراد می‌شوند و شبکه وسیعی از مشاغل و خدمات نیز رونق خواهد گرفت، به عبارت بهتر می‌توان مدعی شد که اقامتگاه مسافران اصلی‌ترین زیرساخت جذب گردشگر است.

اشتغالزایی اقامتگاه مدرن زیاد است

حسینی با اشاره به بحران بیکاری صنایع و بخش کشاورزی در شرایط فعلی، تصریح کرد: توسعه هتل‌های جدید موجب اشتغال افراد زیادی به صورت مستقیم خواهد شد، زیرا مشتریان نیازمند خدمات زیاد و گوناگون در این مکان‌های مدرن هستند که نیروی کار متخصص خود را نیاز دارد.

وی افزود: اساسا هتل و مهمانپذیرها، مشاغل غیر مستقیم زیادی هم ایجاد می‌کنند، زیرا این مراکز اقامتی نیازمند تامین مواد غذایی، تعمیر تجهیزات، سرویس حمل و نقل و …. هستند.

سرمایه‌گذاران هتل‌سازی حمایت شوند

این کارشناس توریسم، تاکید کرد: معتقدم که توسعه هتل و سایر اقامتگاه‌های جدید و مناسب فقط با سرمایه‌گذاری کلان بخش خصوصی عملی خواهد شد، بنابراین مسئولان در هر استانی باید از این نوع سرمایه‌گذاران حمایت نمایند و شرایط اداری و سایر مشکلات آنان در زمینه ساخت این مراکز اقامتی را رفع کنند.

حسینی اظهارکرد: برخی افراد سرمایه‌گذار در ساخت هتل دچار تردید هستند، زیرا معتقدند تا وقتی سایر زیرساخت‌های گردشگری در یک منطقه فراهم نشود صرفا با ایجاد اقامتگاه نمی‌توان توریست جذب نمود و سود اقتصادی بدست آورد، بنابراین باید این موضوع نیز بررسی دقیق و همه جانبه شود.

توسعه بومگردی،اولویت مناطق محروم شود

وی یادآوری‌کرد: بعضی اعتقاد دارند که در مناطق روستایی مجاور بیابان،کوهستان و … ساخت هتل چند ستاره صرفه اقتصادی ندارد و باید بر روی توسعه بومگردی تمرکز کنیم، ولی این سخن را قبول ندارم و معتقدم تجربه جهانی نشان می‌دهد که حتی در حاشیه کویر می‌توان هتلی مدرن با رعایت اصول معماری منطقه ایجاد کرد.

این مدرس گردشگری دانشگاه با تاکید بر اینکه اساسا توسعه بومگردی و ساخت هتل‌های جدید در تضاد با یکدیگر نیست، گفت: البته در شرایط رکود فعلی اقتصادی کشور بهتر است که اقامتگاه‌های مدرن در کلان شهرها ساخته شود، ولی در مناطق محروم سرمایه‌گذاری را به سمت رونق خانه‌های بومگردی سوق دهیم.

حسینی اضافه‌کرد: خوشبختانه در سراسر ایران خانه‌های خشتی، کاروانسرا و اماکن زیادی از این دست وجود دارد که ظرفیت خوبی برای توسعه بومگردی تلقی می‌شوند و سرمایه بازسازی و راه اندازی آن رقم کلانی نیست.

کد خبرنگار:711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register