چلونگر مطرح‌کرد: رونق توریسم فشار تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند/ ضرورت ایجاد برند گردشگری اصفهان

رئیس کمیسیون اقتصادی مرکز اتاق اصناف استان اصفهان گفت: توسعه گردشگری و صنایع‌دستی بهترین راهکار برای نجات از وابستگی به فروش نفت و فشار تحریم‌های جهانی است.

روح الله چلونگر در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: متاسفانه ذخایر عظیم نفتی بلای جان اقتصاد ایران شده است، زیرا رشد و یا عدم توسعه کشورمان به فروش نفت و گاز در بازارهای جهانی بستگی کامل دارد.

وی تاکیدکرد: برای نجات از این اقتصاد تک محصول، رهایی از فشارها و تحریم‌های جهانی، رفع بحران آب و محیط‌زیست و …. باید توسعه گردشگری، صنایع‌دستی، صادرات کالا و خدمات در تمام استان‌های کشور بطور جدی در دستور کار قرار گیرد.

این کارشناس بازار، تصریح‌کرد: اگر زیر ساخت‌های کشورمان برای جذب میلیون‌ها توریست خارجی در طول سال فراهم شود هیچ تحریمی نمی‌تواند به اقتصاد کشورمان ضربه وارد کند، زیرا پول کلانی توسط گردشگران وارد سیستم بازار شهرها و روستاهای ایران می‌گردد و از تولید کالای ایرانی نیزحمایت خواهد شد.

چلونگر افزود: طبق آمارها در اوایل امسال گردشگران ایرانی حدود 20 میلیارد دلار در کشور ترکیه خرج کرده‌اند که اگر این ارقام از کشور خارج نمی‌شد و در توریسم سراسر ایران هزینه شده بود تا حدی مشکلات اقتصادی را و اشتغال رفع می‌کرد.

ندیده‌های فراوان در ایران …

وی با انتقاد از عدم استفاده و معرفی درست از ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی ایران،تاکید کرد: اساسا مردم هر کشوری برای دیدن” نداشته و ندیده‌ها ” و لذت تجربیات جدید به کشور دیگری سفر می‌کنند.

این مقام صنفی گفت: البته سرزمین پهناور با اقیلم و زیبایی‌های گوناگون خود می‌تواند پاسخگوی این نیازها باشد، به شرط اینکه با تدوین برنامه جامع، نواقص را رفع و زیرساخت‌های جذب توریست را فراهم کنیم، و قطعا بدون داشتن برنامه مشخص به این هدف نخواهیم رسید.

خرید توریست، بهترین روش صادرات صنایع‌دستی

چلونگر یادآوری‌کرد: گردشگری و صنایع‌دستی از یکدیگر جداشدنی نیست، و قطعا می‌توان مدعی شد که بدون رونق توریسم اجناس صنایع‌دستی هرگز نمی‌تواند فروش و صادرات موفقی در هر شهری داشته باشد.

وی گفت: عقیده دارم که بهترین راهکار صادارات صنایع‌دستی، فروش آن به هنگام بازدید گردشگران در هر شهر یا روستا است، و این روش بهتر از صادارت و فروش در بازار دیگر کشورها جواب می‌دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف اصفهان، اضافه‌کرد: با توجه به نرخ مواد اولیه و فروش اجناس می‌توان دریافت که ارزش افزوده کالاهای صنایع‌دستی بسیار بالا است، همچنین سرمایه در گردش کمی به نسبت ایجاد کارخانجات نیاز دارد و فعالیت در آن هیج زیانی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

چلونگر با بیان اینکه از 215 رشته صنایع‌دستی جهان 196 رشته آن در اصفهان فعالیت می‌شود، ادامه‌داد: با توجه به مزایای اقتصادی یاد شده تردیدی برای سرمایه‌گذاری در راستای تولید و اشتغال بیشتر این اجناس هنری باقی نمی‌ماند.

اصفهان، شهر سرمایه‌گریز!

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: متاسفانه اصفهان به دلیل انواع مشکلات اداری و رکود اقتصادی به شهری “سرمایه‌گریز” تبدیل شده است و در شرایط کنونی علاقه‌ایی برای هتل‌سازی مشاهده نمی‌کنیم.

این مسئول با بیان اینکه ایجاد مراکز گوناگون اقامتی نقش مهمی در جذب توریست دارد، اظهارکرد: بدون ساخت این اماکن موفقیتی در جذب گردشگر بدست نمی‌آوریم و باید دستگاه‌های صنفی و دولتی در استان تلاش بیشتری در رفع این مشکل انجام دهند.

چلونگر گفت: خوشبختانه استانداری ، شورای شهر اصفهان و تعدادی از مسئولین اصرار زیادی بر ایجاد یک برند شهری در صنعت گردشگری مانند گز ، بریان، صنایع دستی و … را در اصفهان دارند، زیرا برندسازی در توریسم یک اصل مهم و جهانی است.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register