رُناسی عنوان کرد: روش دریافت مالیات ارزش افزوده باید اصلاح شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اصلاح روش دریافت مالیات ارزش افزوده در کشور ضروری است و دولت باید این ارقام را مستقیم از مشتریان کالا و خدمات دریافت نماید.

مصطفی رُناسی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: مالیات ارزش افزوده در کشورهای مترقی جهان نوعی مالیات پیشرفته و عادلانه است که از مصرف کننده گرفته می‌شود و رقمی بین چهار تا 18 درصد دارد.

وی تاکیدکرد: این مالیات در آن کشورها به صورت مستقیم از مشتریان اجناس و یا خدمات و از طریق صندوق مکانیزه فروش یا دیگر دستگاه‌های مجهز گرفته و به حساب دولت واریز می‌شود.

وی ادامه‌داد: متاسفانه در ایران چنین روشی وجود ندارد و به جای آن دولت ماموران مالیاتی را برای گرفتن مالیات ارزش افزوده به سراغ بنگاه‌های تولیدی و خدماتی بزرگ می‌فرستند که همواره موجب نارضایتی‌هایی شده است.

این کارشناس صنعت و تجارت با بیان اینکه مالیات را همه مردم باید پرداخت کنند، گفت: رقم مالیات ارزش افزوده در ایران حدود 9 درصد است، اما خیلی از اصناف و مغازه‌های خرد این نوع مالیات را نمی‌پردازند که این امر عادلانه نیست.

رناسی با بیان اینکه در خیلی از مشاغل خرد هم کاسبان نمی‌توانند این نوع مالیات را از مردم بگیرند، اضافه‌کرد: اعتقاد دارم که دولت باید روش دریافت مالیات ارزش افزوده را اصلاح کند و این ارقام مالی را از طریق ابزارهای مدرن فروش از خود مشتریان بدست آورد تا مشکلات در این زمینه رفع شود.

وی ادامه‌داد: اگر در این زمینه علمی و قانونمند عمل شود، منابع دریافت مالیات به دولت مشخص و شفاف خواهد شد، که این امر یک اصل و زیرساخت مهم برای رونق اقتصادی محسوب می‌گردد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان یادآوری‌کرد: اساسا دولت‌ها منابع مالی و هزینه‌های خود را باید از مالیات تامین کنند و در کشورهای پیشرفته سعی به دریافت انواع مالیات از تمام اقشار جامعه است، البته نباید فراموش نمود که درآمد دولتی در ایران متکی به پول نفت است اما به هرحال باید در زمینه مالیات نیز درست عمل شود.

رقابت اقتصادی ناعادلانه!

رناسی تصریح کرد: برخی نهادها و ارگان‌ها در ایران از پرداخت عوارض و مالیات معاف هستند که این موضوع نیز برخلاف عدالت و قانون کشور است، و البته چنین نهادهایی در پروژه صنعتی، عمرانی و یا خدماتی وارد می‌شوند.

وی افزود: صنعتگران و کارآفرینان که انواع مالیات و عوارض را می‌دهند و با مشکلات گوناگون اقتصادی مواجه هستند نمی‌توانند با یک نهاد دولتی که اصلا مالیات نمی‌دهد و در پروژه‌های یاد شده شرکت دارد رقابت کنند و این امر عادلانه نیست.

کدخبرنگار:711   

انتهای پیام 

 

 

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register