رییس اتاق اصناف اصفهان: رفع مشکلات صنایع کوچک الزامی است

رییس اتاق اصناف مرکز استان اصفهان گفت: اقتصاد کشور بر پایه و اساس فعالیت صنایع کوچک شکل گرفته است، بنابراین در توسعه زیرساخت و رفع مشکلات آنان نیز باید تلاش جدی شود.

رسول جهانگیری در گفتگو با کسب فردا- اظهار کرد: اقتصاد کشورمان بر پایه فعالیت صنایع کوچک و متوسط شکل گرفته است و به عنوان یک مقام ارشد صنفی در استان، حمایت از این قشر را وظیفه خود می‌دانم.

وی تصریح کرد: تجربه نشان داده است که برخی کارخانجات بزرگ تولیدی و یا مراکز خدماتی کشور، سال‌ها قبل یعنی در زمان احداث فقط یک کارگاه کوچک بوده اند که با تلاش مدام مالکانشان به جایگاه فعلی دست یافته اند.

این مقام صنفی، تاکیدکرد:قطعا توان استخدام کارگران در شرکت‌های بزرگ بیشتر از صنایع خرد است، اما این دلیل نمی‌شود که به دسته دوم رسیدگی و توجه نشود، زیرا کارگاه‌های کوچک خدمات فنی و تولیدی نیز می‌توانند در محلات و یا حومه‌های شهری جمعیت قابل توجهی را بکار مشغول نمایند.

جهانگیری، یادآوری‌کرد: صنایع خرد بعضی از مشکلات اداری، مالی و فنی کارخانجات بزرگ را ندارد که این امر یک مزیت برای این بنگاه‌ها محسوب می‌شود، بنابراین در توسعه زیرساخت و رفع مشکلات آنان نیز باید تلاش جدی شود.

وی با اشاره به اهمیت کارگاه‌های خرد ریخته‌گری در ساخت قطعات صنعتی، ماشین‌های کشاورزی و … اظهارکرد: سال‌ها قبل بیش از 800 کارگاه این صنف در حومه اصفهان و شهرستان‌های مجاور آن به فعالیت مشغول بودند و به دلیل آلایندگی دستگاه‌های اجرایی آنان را مجبور به خروج از شعاع 50 کیلومتری شهری کردند.

این کارشناس بازار با انتقاد از اینکه در حال حاضر فقط 10 درصد کارگاه‌های این صنف بکار مشغولند، تاکید‌کرد: دلیل این وضعیت این است که متولیان امر هیچگونه زیرساخت حمایتی برای بحث خروج آنان ایجاد نکردند و این قشر زحمتکش نیز دچار حالت بلاتکلیفی و مشکلات اقتصادی شدند که به دنبال آن تعداد زیادی از مغازه های خود را بستند.

کارگاه‌های نیمه فعال در اولویت حمایت قرار گیرند

جهانگیری درباره بسته حمایتی اعلام شده برای اصناف، گفت: صنعت در سال‌های اخیر چنین بسته‌ای را از دولت دریافت کرد و قرار شد که مشابه آن را نیز به صنوف خدماتی و تولیدی داده شود تا این گروه نیز بتوانند مشکلات خود را رفع نمایند.

وی تصریح کرد: شخصا اعتقاد دارم که کارگاه‌های تولیدی نیمه فعال برای دریافت این ارقام حمایتی باید در اولیت قرار گیرند، زیرا شرایط و تجارب بهتری برای رشد کسب و کار و ایجاد اشتغال جوانان به نسبت بنگاه‌های تازه تاسیس دارند.

رییس اتاق اصناف اصفهان در خاتمه یادآوری‌کرد: صرفا تزریق نقدینگی باعث رشد صنایع بزرگ یا کوچک نمی‌شود بلکه معتقدم که تمام موانع تولید را باید رفع کنیم، برای نمونه حدود 8 تا 10 سال گذشته نیز وام‌هایی برای اصناف تولیدی داده شده اما صاحبان کارگاه‌ها، آن مبالغ را صرف خرید اسباب منزل، ساختمان، زمین و … کردند، زیرا این عمل را به هزینه کردن در تولید ترجیح داده بودند.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register