یک فعال کارگری خواستار شد: دولت به کارگران نانوا سبد ویژه کالا بدهد/ قیمت انرژی نانوایی‌ها کاهش یابد

رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران نانوایی ایران با اشاره عدم افزایش نرخ نان، گفت: دولت بهتر است که به کارگران این شغل بُن ویژه کالا اعطا کند و همچنین هزینه انرژی، آب واحدهای خبازی مشمول تخفیف قیمت قرار گیرد.

علی یزدانی در گفتگو با کسب فردا-اظهارکرد: نانوایان وضعیت درآمد خوبی در کشور ندارند، زیرا هزینه‌های انرژی، آب، دستمزدکارگران و … هر سال افزوده می‌شود اما دولت به دلیل برخی شرایط سه سال است که قیمت نان را افزایش نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه این امر فشار زیادی به نانوایان وارد می‌کند، افزود: هرگز با گرانی نرخ نان به عنوان یک کالای اصلی غذایی موافق نیستیم، اما به هر حال باید منافع این قشر سختکوش نیز حفظ شود.

رییس کانون انجمن های صنفی کارگران استان اصفهان،ادامه‌داد: اگر کارفرمایان نانوایی درآمد کافی نداشته باشند در پرداخت دستمزد و امنیت شغلی کارگران آنان نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت و از سوی دیگر موجب کاهش تعداد آنان در واحدهای خبازی می‌شود. در حالیکه اگر این شرایط بهبود یابد، قطعا افراد بیشتری جذب کار در مغازه‌های نانوایی می‌گردند.

یزدانی، تصریح کرد: پیشنهادی اولی که برای دولت داریم این است که اگر قصدی بر تغییر نرخ نان وجود ندارد، پس به ازای آن هر سال هزینه انرژی، آب و … مغازه‌های نانوایی مورد تخفیف ویژه قرار گیرد، تا از این جهت کمک مالی به این قشر شود.

وی درباره پیشنهاد دوم، اظهارکرد: دولت بهتر است که به کارگران زحمتکش این حرفه بُن و سبد کالا بدهد، زیرا درآمد آنان اندک است و با این روش می‌توان تا حدی مشکلات معیشتی و هزینه زندگی آنان را کاهش داد.

رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران نانوایی ایران ،گفت: البته کارگران نانوایی نیز مانند سایر مشاغل دستمزهای گوناگون دارند زیرا عده‌ای تازه‌کار و ساده و افرادی با سابقه و فنی‌تر هستند، بنابراین یک کارفرما دستمزذ یکسان نمی‌تواند به همه پرداخت نماید.

یزدانی یادآوری‌کرد: این حرفه جزو مشاغل سخت و زیان آور است، و خوشبختانه با جلساتی که در اداره کار استان اصفهان داشته‌ایم موارد قانونی آن مورد توجه مسئولان قرار گرفته است، اما متاسفانه هنوز در برخی استان‌ها مدیران مربوط سختی کار این شغل را قبول نمی‌کنند.

وی در خاتمه تاکیدکرد: معتقدم رونق صنعت گردشگری و حضور زیاد تعداد مسافران در هر شهرستان کشور می‌تواند بر کسب و کار این حرفه نیز اثر مستقیمی بگذارد زیرا نان جزو نخستین نیاز غذایی در مغازه، رستوران، هتل، کمپ تفریحی و … است و با افزایش تقاضای مصرف، تولید این ماده غذایی بیشتر و به دنبال آن بر تعداد کارگران نانوایی‌ها  افزوده خواهد شد.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register