یک کارشناس میراث فرهنگی: خمینی‌شهر، ظرفیت بالایی برای رشد توریسم دارد

یک کارشناس و مرمتگر میراث فرهنگی در خمینی‌شهر گفت: این شهرستان از آثار تاریخی فراوان و نیز مزیت اتصال به شهر اصفهان برخوردار است که این دو ظرفیت مهم، زمینه بسیار خوبی برای توسعه گردشگری در آن محسوب می‌شود.

علیرضا اشرفی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: ماربین سرزمینی بسیار کهن در غرب اصفهان است که بر اساس اسناد موجود پیشینه آن به دوران ساسانی می‌رسد اما می‌توان با توجه به نزدیکی این منطقه به رودخانه زاینده‌رود و شهر باستانی “جی”، قدمت آن را تا زمان هخامنشی حدس زد.

وی با اشاره به گسترش مذهب مهرپرستی در زمان قبل از ساسانی در ایران، ادامه‌داد: طبق قول برخی مورخان و زبان شناسان ماربین همان صورت تغییر یافته کلمات “مهرآیین” و “مهربین” است، و کوه معروف آتشگاه نیز قبلا معبد مهری بوده که در زمان ساسانی به دلیل رسمیت یافتن دین زرتشت به آتشکده‌ای تبدیل شده است.

این مرمتگر، افزود: ماربین در قدیم به سه بخش علیا، وسطی و سفلی تقسیم شده بود که روستاها و شهرهای زیادی در آن وجود داشت اما در حال حاضر بخش وسیعی از آن در شهرستان خمینی‌شهر و قسمتی دیگری از آن در غرب شهر اصفهان واقع شده است.

اشرفی ادامه‌داد: در ماربین باغات و کشتزارهای وسیعی قرار داشته و همواره تبادلات تجاری زیادی بین این آبادی‌ها با اصفهان انجام می‌شد.

سرزمینی با آثار فراوان تاریخی

وی بیان اینکه خمینی‌شهر فعلی قبلا به “سِدِه”  ماربین مشهور بود، ‌تصریح‌کرد: دلیل این نامگذاری وجود سه روستا یا محله “ورنوسفادران”، “فروشان” و “خوزان” بوده است.

این پژوهشگر با بیان اینکه ایوان “گزی‌ها ” یا همان ایوان “یزدگرد” در خمینی شهر اثری ساسانی بوده است، افزود: پس از اسلام در کنار این مکان به دلیل دفن  “امامزاده سید محمد” به مرور زمان یک مجموعه مذهبی به همین نام تا زمان حال شکل گرفته است.

اشرفی گفت: مسجد زیبای جامع خوزان در اصل بنایی از دوران باستان بوده اما از دوران اسلامی تاکنون ساخت و سازهای گوناگونی در این اثر انجام شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر آثار تاریخی باقی مانده در این شهرستان متعلق به عصر صفوی تا دوره قاجار است، اظهار کرد: مسجد ملا محسن، مجموعه حمام‌های محله اندوان، خانه عماد سیادت، عصارخانه ورنوسفادران و … از بناهای شاخص صفوی است، همچنین خانه‌ مجیر، دیوانخانه سرتیپ امینی سدهی، مساجد ملاحیدر، جامع فروشان، ابوالبرکات، گاردر و همچنین حمام کوزه، از بناهای شاخص عهد قاجار در این شهر است.

کبوترخانه‌های ولاشان، برج‌های بی‌نظیر

وی ادامه‌داد: برج‌های کبوتر‌خانه نیز از بناهای مربوط به کشاورزی در سرزمین ماربین است که تعداد زیادی از آنها به تخریب و نابود شده اما در حال حاضر می‌توان به مجموعه “کبوترخانه‌های ولاشان” (در شهر درچه) و نیز برج کبوتر “دستگرد قداده” اشاره کرد که معتقدم در نوع خود در کشور سازه‌های بی‌نظیری است.

این مرمتگر آثار تاریخی، تاکید‌کرد: وجود این بناهای تاریخی در نزدیکی شهر اصفهان بهترین فرصت برای جذب توریست‌های خارجی و داخلی محسوب می‌شود بنابراین باید جلوی تخریب‌ها را با افزایش مشارکت عمومی و جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی گرفت.

اشرفی ادامه‌داد: خوشبختانه در شهرستان تعدای از آثار تاریخی مرمت شده هرچند معتقدم در این امر دقت لازم صورت نگرفته است اما باید جدی‌تر عمل کنیم و جلوی تخریب تمام این آثار کهن فرهنگی را بگیریم.

  ظرفیت بالای ایجاد بومگردی‌ها در شهرستان

وی با اشاره به گسترش بومگردی‌ها در کشور افزود: خمینی‌شهر به اصفهان متصل است همچنین صدها خانه خشت و گِلی در آن وجود دارد، پس با توجه به این دو فرصت موجود می‌توان درک کرد که سرمایه‌گذاری برای رونق بومگردی‌ها، موجب جذب سریع گردشگران به داخل این شهر می‌شود.

این کارشناس یادآوری‌کرد: علاوه بر این نفع اقتصادی بازسازی و مرمت این خانه ها می‌تواند این آثار قدیمی را برای آیندگان از خطر تخریب‌های امروزی نجات دهد.

اشرفی ،اظهارکرد: منطقه گردشگری چشمه “لادُر در سمت کوهستان‌های خارج از محدوه شهری چند سالی است که مورد توجه مسافران و مردم سایر شهر های اطراف قرار گرفته و باید امکانات و خدمات آن نیز بیش از گذشته افزایش یابد.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register