نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان: خانه‌های قدیمی فرصت گردشگری است

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: خانه‌های قدیمی محلات شهر فرصتی مهم برای جذب گردشگران است، زیرا با مرمت و مستحکم کردن آن می‌توان زیرساخت‌های گوناگونی مانند،بومگردی،موزه،رستوران سنتی و … در آن ایجاد نمود.

مصطفی رُناسی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: توسعه گردشگری نیازمند استفاده از ظرفیت‌های موجود طبیعی، تاریخی، فرهنگی و همچنین خلق توانمندی‌های جدید است، زیرا در صورت داشتن یک مجموعه کامل و گوناگون از تمام امکانات می‌توانیم موفق عمل کنیم.

وی تصریح کرد: در یک استان یا شهرستان صرفا نمی‌توانیم به داشتن رستوران‌های مدرن، هتل‌های شیک و … بسنده کنیم، بلکه باید انواع سنتی و تاریخی آن نیز بازسازی و ایجاد شود، همچنین عکس این حالت نیز درست نیست و نمی‌توان صرفا به ظرفیت‌های قدیمی تکیه کرد.

این کارشناس، ادامه‌داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر تعدادی از کاروانسرها در جاده‌های استان اصفهان به رستوران سنتی، مکان استراحت و… برای مسافران تبدیل شده است، که امیدوراریم این حرکت مثبت تداوم یابد، زیرا دو فایده داره نخست آن بنای ارزشمند تاریخی از تخریب حفظ می‌شود و دوم زیرساختی بروز و مفید برای جذب گردشگر و اشتغال محلی ایجاد کرده‌ایم.

رناسی با بیان اینکه خانه‌های خشتی و گلی کوچک و بزرگ درون شهرها نیز می‌تواند فرصتی برای گردشگری باشد، اضافه‌کرد: بخشی از این بناها اثر تاریخی و قسمتی دیگر بافت فرسوده است، که برای مرمت و استفاده صحیح از آن باید برنامه‌ریزی کرد.

وی یادآوری‌کرد: البته این بناها چند نوع است، دسته‌ای قابلیت مرمت و تبدیل به موزه مردم شناسی ، بومگردی، رستوران سنتی و … را دارند، اما تعدادی نیز دارای استحکام نیستند و زندگی و فعالیت در آن خطرناک است و حتی باید تخریب شوند.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان، افزود: البته نگهداری و مرمت این خانه‌ها هویت فرهنگی شهر را حفظ می‌کند و اگر بنایی هم به خرابه تبدیل شده و دارای استحکام نیست پس از تخریب باید سعی بر بازسازی مجدد به همان معماری قدیم آن شود.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

 

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register