عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان: تونل سوم کوهرنگ،پروژه‌ای ناتمام در 24 سال! / تونل و سد متعلق به آن باید همزمان احداث می‌شد

یک عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت:  کمبود بودجه ملی در طول 24 سال اخیر از دلایل مهم عدم اجرای به موقع پروژه تونل سوم کوهرنگ است که این مشکل را یکی از دلایل خشکی زنده‌رود می‌دانم.   

حسین محمدرضایی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: حفر تونل سوم کوهرنگ با هدف تامین آب صنعت، شرب و توسعه کشاورزی به حجم سالانه 250 میلیون مترمکعب از سال 1364 در دستور کار سازمان آب منطقه‌ای اصفهان قرار گرفت.

وی افزود: در سال‌های اخیر سهمی از آب این تونل به استان چهارمحال و بختیاری به نام طرح بن – بروجن اختصاص داده شده در صورتی که طبق مصوبات شورای عالی آب، برداشت آب این پروژه باید بعد از افتتاح تونل‌های سوم و بهشت‌آباد انجام شود.

این مسئول صنف کشاورزی، افزود: طبق بررسی‌‌های اولیه حدود هفت کیلومتر بعد از دهانه ورودی تونل سوم و در داخل رودخانه کوهرنگ یک سد انحرافی – ذخیره‌ای با 135 متر ارتفاع ، طول تاج 250 متر، عرض 4/5 متر و همچنین عرض پِی 23 متر و حجم کل مخزن 385 میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده بود.

محمدرضایی، یادآوری‌کرد: تونل سوم و سد متعلق به آن، در صورت تکمیل سالانه توان جمع‌آوری و انتقال 250 میلیون مترمکعب آب را در شرایط نرمال بارندگی را خواهد داشت.

وی ادامه‌داد: مطالعات این پروژه از سال 1364 توسط سازمان آب منطقه‌ای اصفهان شروع شده بود و طول این تونل 23409 متر و قطر دهانه تمام شده آن به حدود چهار متر می‌رسد، همچنین چهار تونل دسترسی با مجموع طول 3744 متر برای تهویه هوا، انتقال دستگاه حفاری و مصالح، بررسی مشکلات و …. برای تونل سوم ساخته شده است.

مشکلات فراوان برای حفر ….

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان، تاکیدکرد: از سال 1373 کلنگ عملیات حفر این تونل به زمین خورد و به دلایل مختلفی مانند مشکلات حفاری و عدم تامین بودجه ملی هنوز به بهره‌بردای نرسیده است.

محمدرضایی، گفت: برای نمونه در یک مرحله از عملیات حفر دستگاه‌های تی بی ام در دل کوه با گُسل “زراب” به طول 300 متر برخورد کرد که به دلیل وجود سنگ‌های بسیار خرد و گل و لای حفر این گُسل با این دستگاه عملی نبود بنابراین عملیات را با روش دیگر ادامه دادند.

وی اضافه‌کرد: پیشرفت کار بسیار کند بود بطوریکه هر روز کمتر از 10 سانتیمتر پیشروی کرده و بیش از این توان کار وجود نداشت و این مشکل را نیز از یکی از دلایل تاخیر در حفر می‌دانم.

صنایع بزرگ حمایت مالی کنند

این مقام صنفی با بیان اینکه حفر اینکه تونل سوم در اواخر سال 1392 به اتمام رسید، گفت: عملیات لاینینگ (یا پوشش بتونی) دیواره آن در حال اجراست و حدود دو کیلومتر از آن باقی مانده اما فقط 23 درصد سد این تونل را ساخته‌اند.

محمدرضایی، افزود: معتقدم که یکی از اشتباهات وزارت نیرو در این پروژه همزمان نبودن اتمام حفاری تونل و ساخت سد متعلق با آن است که مشکلاتی را برای تامین و انتقال آب بوجود آورده است.

وی از تامین بودجه ملی توسط استاندار جدید اصفهان برای اتمام این پروژه خبر داد و گفت: معتقدم که صنایع بزرگ فلات مرکزی باید برای اتمام این سد و عملیاتی شدن تونل و سد بهشت‌آباد حمایت مالی کنند، زیرا در چند دهه اخیر از حقابه کشاورزان طوماری اصفهان برای توسعه و فعالیت خود استفاده کرده‌اند.

قانون در انتقال آب زنده‌رود اجرا نشد

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان، با یادآوری اینکه طبق مصوبات شورای عالی آب، مجموع آب طبیعی زنده‌رود و تونل اول کوهرنگ به حقابه داران طوماری زنده‌رود تعلق دارد، اظهارکرد: بر اساس قوانین باید پس از حفر تونل سوم و الحاق آب آن به حوضه زنده‌رود، آب به یزد و کاشان منتقل می‌شد.

محمدرضایی، تاکید کرد: متاسفانه برخلاف قانون عمل شد و بر اثر انتقال غیر کارشناسی آب به خارج از حوضه زاینده‌رود و بدون جایگزین کردن آب، این رودخائه خشک شده است.

کشاورزان اصفهانی مخالف آب شرب یزد نیستند

وی افزود: سهم آب یزد از تونل سوم بعداز افتتاح آن سالانه 98 میلیون مترمکعب است، ولی از سال 1379 تا کنون و بدون اضافه شدن آب به زاینده‌رود هر سال حدود 70 میلیون مترمکعب از حقابه کشاورزان به صنایع و کشاورزی شرب یزد رفته در صورتی که قرار بوده فقط برای شرب آب انتقال یابد.

این مسئول صنفی با تاکید بر اینکه کشاورزان اصفهانی هرگز با شرب استان یزد مخالفت ندارد، یادآوری‌کرد: انتقال غیر علمی آب را یکی از دلایل خشکی زنده‌رود می‌دانم، زیرا آبی که به خارج از حوضه منتقل می‌شود مشکل کمبود آب را به دلیل خروج از چرخه سه برابر می‌کند.

آب کوهرنگ به داخل تونل سوم پمپاژ شود

محمدرضایی ادامه‌داد: بر اساس برخی آمارهایی که در اختیار داریم آب زنده‌رود حتی تا استان مرکزی و شهرهایی مثل “دلیجان” نیز منتقل شده وسالهاست به دلیل کمبود بودجه حفر تونل سوم به نتیجه نرسیده و آبی هم به حوضه رودخانه اضافه نکرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکیدکرد: پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از اتمام سد، لاینیگ تونل هرچه سریعتر انجام شود و سپس با استفاده از پمپ‌، سالانه مقداری از آب رودخانه کوهرنگ را به داخل تونل سوم پمپ کنند تا بتوان بخشی از کمبود آب زاینده‌رود و آب‌های انتقال داده شده را جبران نمود.

24 سال کمبود بودجه !

این عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان، گفت: نزدیک به 24 سال است که از شروع این پروژه ملی می‌گذرد، اما چند دولت در اتمام آن به خاطر عدم تامین بودجه کافی موفق عمل نکرده‌اند و امیدواریم هر چه زودتر این کار به اتمام رسد تا اینکه بخشی از سهم آب کشاورزان به زاینده‌رود برگردد.

محمدرضایی افزود: روش‌های غیر علمی و سلیقه‌ای انتقال آب به خارج از حوضه‌ زنده‌رود توسط دولت‌ها، برای توسعه صنایع بزرگ و همچنین افزایش باغکاری‌های بی‌رویه در سنگلاخ‌های کوهستانی بالا‌دست خسارات شدید به محیط زیست و کشاورزی این رودخانه وارد کرده است.

وی در پایان تاکیدکرد: معتقدم اتمام هرچه سریع‌تر تونل سوم و شروع بکار تونل بهشت‌آباد می‌تواند بخشی از این مشکلات را رفع نماید.

گفتگو: کامران صباغی- خبرنگار کسب فردا 

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register