یک مسئول صنف کارگری: تعداد تشکل‌های کارگری اصفهان نصف شده است

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان اصفهان گفت: تعداد تشکل‌های کارگری اصفهان به دلیل رکود در تولید نسبت به سال های گذشته نصف شده‌ است.

علی یزدانی در گفتگو با کسب فردا-اظهارکرد: در زمان حکومت گذشته سندیکاهای کارگری در استان‌های مختلف فعال بودند اما پس از پیروزی انقلاب به شوراهای اسلامی و یا انجمن‌های صنفی کارگری تغیر نام دادند زیرا واژه “سندیکا” بر گرفته از کشورهای سوسیالیستی بود.

این کارشناس ادامه‌داد: تشکل‌های کارگری در بعد از انقلاب تقریبا 90 درصد همان مقرارات سندیکاهای کارگری در قبل از انقلاب را حفظ کرده‌اند، البته در ایران این تشکل‌ها به دو گروه عمده شوراهای اسلامی کار و انجمن‌های صنفی کارگری تقسیم شده‌اند.

یزدانی تاکید‌کرد: “سازمان بین المللی کار” فقط انجمن‌های صنفی کارگران را به رسمیت می‌شناسد، زیرا شوراهای اسلامی کار علاوه بر منتخبان کارگری دارای یک نماینده از طرف کارفرما نیز هستند که این امر از طرف این نهاد جهانی قابل قبول نیست، زیرا معنای نفوذ کارفرمایان در تشکل کارگری را می‌دهد.

وی گفت: از دهه 1370 سندیکاها به انجمن‌های صنفی کارگری تغیر نام داد، همچنین در همان دهه در استان اصفهان بیش از 200  تشکل کارگری گوناگون وجود داشت، زیرا کارخانجات بزرگ و صنایع کوچک بسیار فعال بودند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران اصفهان با اشاره به رکود صنعتی و تعطیلی برخی اصناف، اظهارکرد: چند سال گذشته کارگران چاپخانه‌ها و کفاشی‌ها نیز انجمن‌های صنفی کارگری داشتند اما دیگر چنین نهادهایی وجود ندارد، و می‌توان ادعا کرد که این تشکل‌ها به نسبت گذشته نصف شده‌اند.

انجمن صنفی کارگران نانوایان سابقه زیادی دارد

یزدانی درباره انجمن صنفی کارگران نانوایی‌های گفت: این نهاد کارگری دارای سابقه طولانی است، اما فقط درمراکز استان‌ها وجود دارند و شهرستان‌ها چنین تشکلی را ندارد.

وی با بیان اینکه انجمن‌های صنفی کارگران نانوایان در سرو سامان دادن به مشکلات این صنف زحمت زیادی کشیده‌اند، گفت: در حال حاضر سه هزار کارگر نانوایی در اصفهان وجود دارد، اما 200 نفر نیز در این انجمن صنفی فعال نیستند که دلایل زیادی مانند نبود امنیت شغلی بر آن اثر گذاشته است.

خبرنگار: 711

انتهای پیام  

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register