شیردل اعلام کرد: تامین مواد اولیه مشکل اصلی تولید صنایع‌دستی است

رئیس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: تامین مواد اولیه از مشکلات اصلی هنرمندان صنایع‌دستی است، زیرا بدون واسطه و ارزان به دست آنان نمی‌رسد.

عباس شیردل در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: اوایل هفته گذشته تعدادی از فعالان صنفی صنایع دستی کشور با رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیدار کردند و در آن جلسه بخشی از مشکلات عنوان شد.

وی تصریح‌کرد: حدود 97 درصد کارگاه‌های صنایع‌دستی کشور در قالب صنایع کوچک به کار مشغولند که تامین مواد اولیه به یکی از مشکلات اصلی آن تبدیل شده است.

این مقام صنفی ادامه‌داد: برخی مواد اولیه مانند ورق‌های مسی با هزینه زیاد و با طی سه یا چهار مرحله واسطه‌گری به دست هنرمندان می‌رسد که هزینه و مالیات ارزش افزوده زیادی به آن تعلق می‌گیرد.

شیردل اضافه‌کرد: این مواد از طریق بورس عرضه می‌شوند، و خرید آن در وزن زیاد امکان دارد و به صورت خرده فروشی به تولیدکنندگان صنایع دستی داده نمی‌شود و آنان نیز توان خرید در این حجم زیاد را ندارند.

وی با اشاره به رکود اقتصادی و کمبود نقدینگی در کشور، تاکیدکرد: در جلسه هفته گذشته درباره این معضل و روش تامین بهتر، ارزان و مستقیم مواد اولیه برای کارگاه‌های صنایع دستی تبادل نظر کردیم.

رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان، یادآوری‌کرد: مشکلات بیمه هنرمندان، اخذ غیر قانونی مالیات از این قشر و …. نیز بررسی شد.

قوانین مالیاتی نقض نشود

شیردل تاکیدکرد: طبق ماده 142 قانون نظام مالیاتی اخذ مالیات از تولیدکنندگان صنایع‌دستی از پرداخت مالیات معاف هستند، ولی متاسفانه برخی کارمندان در اداره دارایی نقض قانون کرده و از این قشر زحمتکش مالیات اخذ می‌کنند.

وی تصریح‌کرد: البته اخد عوارض گمرکی از کالاهای وارداتی صنایع دستی جنبه قانونی دارد، ولی متاسفانه برای پرداخت کمتر نرخ این عوارض، کالاهای وارداتی صنایع‌دستی را به عنوان لوازم آشپزخانه ثبت می‌کنند!

این هنرمند اصفهانی تاکیدکرد: این عمل نوعی دور زدن قانون است و باید مسئولان به این مشکل رسیدگی نمایند

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام  

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register