خلیلی ورزنه تاکیدکرد: تالاب گاوخونی منطقه حفاظت شده محیط زیست اعلام شود/ خطر نابودی کامل تالاب با معدنکاری

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه، تاکیدکرد: تالاب بین المللی گاوخونی باید جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست کشور اعلام شود.

رضا خلیلی ورزنه در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: تالاب یا مرداب گاوخونی در گودترین قسمت حوضه آبریز زنده‌رود قرار دارد و این رودخانه با طول بیش از 400 کیلومتر پس از عبور و حیات بخشی به دشت خشک مرکزی ایران به این تالاب ختم می‌شود.

وی افزود: تا قبل از خشکی رودخانه و تالاب در چند سال اخیر شاهد وجود یک اکوسیتم کم نظیر طبیعی در مرکز ایران بودیم، زیرا جریان زاینده‌رود، مرداب گاوخونی، تپه‌های ماسه‌ای، کوه سیاه، کویر، حیات وحش و …. مجموعه‌ای بی‌نظیری از زیبایی خلقت را بوجود آورده بود.

این فعال محیط زیست، تصریح کرد: در تیر ماه سال 1354 تالاب گاوخونی تنها تالاب استان اصفهان بود که در کنوانسیون جهانی رامسر ثبت شد، و این کنوانسیون یک پیمان جهانی است که درآن کشورهای که درای تالاب‌های مهم هستند عضویت دارند.

خلیلی ورزنه، یادآوری کرد: زادگاه این کنوانسیون شهر “رامسر” در ایران بود که در سال 1349 تشکیل شد و امروز بیش از 160 کشور جهان در آن عضو هستند که افتخاری برای کشورمان محسوب می‌شود.

وی تاکیدکرد: متاسفانه خشکی تالاب هر سال خسارت زیادی به آن وارد می‌کند و اخیرا معدنکاران نیز به دنبال برداشت ذخایر معدنی از داخل و حاشیه آن هستند که اگر این کار رواج یافته و شدت گیرد، شکل و حالت همین تالاب خشک نیز نابود و پاره پاره خواهد شد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه گفت: منطقه تالاب گاوخونی باید جزو مناطق حفاظت شده چهارگانه محیط زیست کشور قرار گیرد، زیرا ارزش زیستی آن به دلیل قرار گرفتن در محیط خشک مرکز کشور از جنگل نبز بیشتر است.

خلیلی ورزنه اضافه‌کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست کشور باید به این درخواست دوستداران طبیعت در این منطقه توجه جدی کند.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register