یک فعال کارگری در اصفهان: بیمه کارگران ساختمانی مورد سوء استفاده سایر مشاغل است!

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران استان اصفهان با انتقاد از اینکه بیمه کارگران ساختمانی مورد سوء استفاده سایر مشاغل قرار گرفته است،گفت: بیشتر کارگران ساختمانی ساده و بدون مهارت فنی از این نوع بیمه قانونی خود استفاده نمی‌کنند!

علی یزدانی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در سازمان تامین اجتماعی استان در دو سال 1395 و 1396 قطع شده است و متقاضیان جدید بیمه نشده‌اند.

وی با بیان اینکه بیمه شدگان سابق هنوز از خدمات این نوع بیمه استفاده می‌کنند، تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی مدعی است که دولت منابع مالی حق بیمه را تامین نکرده است و نمی‌توان کارگران ساختمانی که جدیدا درخواست می‌کنند با بیمه نمود.

این فعال کارگری تاکیدکرد: متاسفانه بیشتر کارگران ساده و بدون تخصص ساختمانی که در سر خیابان‌ها مشاهده می‌کنیم از بیمه خاص خود استفاده نمی‌کنند و از سوی دیگر بیمه کارگر ساختمانی مورد سوء استفاده قرار گرفته و اشخاصی که در این شغل نیستند مشمول آن شده‌اند!

یزدانی ادامه‌داد: بیمه کارگر ساختمانی ارزان است و کسی که مشمول آن شود فقط از 30 درصد سهم قانونی بیمه، هفت درصد آن رقم را می پردازد و باقی آن توسط دولت داده می‌شود، اما شرط آن داشتن مدرک تخصصی مشاغل ساختمانی ، اعم از گچ کاری، جوشکاری، سفت‌کاری، نماکاری و …. است.

وی با بیان اینکه ارزان بودن این نوع بیمه باعث سوء استفاده از آن توسط کسانی که کارگر ساختمانی نیستند شود، گفت: عده‌ای کاسب و یا دارای شغل‌های دیگر صرفا با گرفتن مدرک فنی و حرفه‌ای در زمینه‌های یاد شده از بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کنند که منصفانه نیست.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: شغل کارگران ساختمانی سخت و زیان آور است و بیشتر حوادث منجر به فوت قشر کارگری مربوط به این گروه می‌شود، اما هرگز نتوانسته اند مشمول قوانین سخت و زیان آور گردند.

یزدانی افزود: در مشاغل دیگر کارفرما در لیست بیمه خود شغل کارگر را ذکر می‌کند که نیروی کار می‌توان مدعی سخت و زیان آور بودن حرفه خود و سایر موارد قانونی شود، اما درباره کارگر ساختمانی چنین لیست‌هایی ارائه نمی‌شود و حتی در مواد کاv پروژه‌ای و شرکتی نیز ارسال این لیست زیاد مشاهده نشده است.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register