یک پژوهشگر توریسم عنوان‌کرد: بازسازی تمامی آثار تاریخی جدی گرفته شود/ افزایش بازدید گردشگران از طبیعت اصفهان

یک کارشناس و پژوهشگر صنعت توریسم گفت: بازسازی و مرمت تمامی آثار تاریخی در مناطق شهری، روستایی، بیابانی و … باید جدی گرفته شود، زیرا این بناها موجب جذب بخش زیادی از گردشگران می‌شود.

رضا حسینی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: آثار و بناهای تاریخی در هر کشور بخش مهمی از هویت و سابقه فرهنگی آن سرزمین محسوب می‌شود که این سازه های کهن خود از شاخصه‌های اصلی جذب گردشگران است.

وی افزود: کشورهای ایران، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، چین، مکزیک، پرو، هند و … دارای جاذبه‌های بسیار ارزشمند تاریخی هستند، اما به دلایل اقتصادی و فرهنگی شاهدیم که در اسپانیا و ایتالیا گردشگران زیادی از این آثار دیدن می‌کنند و از سوی دیگر فرانسه نیز با آمار سالانه 75 میلیون توریست ورودی در جایگاه برتر جهانی قرار دارد.

این مدرس گردشگری تاکیدکرد: بناهای تاریخی فقط یک عده خاص از گردشگران را جذب نمی‌کنند، بلکه عموم مردم به بازدید این آثار کهن تمایل دارند، زیرا به وقایع رخ داده در زمان‌های گذشته‌ علاقه نشان می‌دهند.

حسینی با بیان اینکه گردشگری تاریخی در کنار توریسم تجاری و تفریحی جذب کننده گردشگران زیادی است. تصریح‌کرد: دیوار بزرگ چین، تخت جمشید در ایران، معابد سنگی ” آنگوروآ “در کامبوج، اهرام ثلاثه مصر و … مورد توجه تمام جهانیان است.

تخریب‌ عمدی بناهای تاریخی!

وی گفت: متاسفانه در کشورمان توجه خاصی به بازسازی و مرمت اساسی بناهای تاریخی نمی‌شود و حتی در خیلی موارد شاهد تخریب‌های عمدی  میراث فرهنگی در استان‌های مختلف هستیم .

این مدرس گردشگری در سازمان فنی و حرفه ای اصفهان، اضافه‌کرد: تخریب سند حکاکی باستانی خلیج فارس در بندر سیراف، آب انبار صفوی در فارس، قبرستان “خالد نبی” در استان گلستان، و گورستان “شهریری” در مشگین شهر اردبیل از نمونه‌هایی است که با کمال تاسف به قصد خراب شده‌اند.

معرفی کلیساها و خانه‌های قدیمی اصفهان

حسینی ادامه‌داد: البته در سال‌های اخیر در استان اصفهان تلاش‌های زیادی برای معرفی و حتی بازسازی آثار تاریخی شده است که معرفی و تبلیغات برای برخی کلیساها کمتر شناخته در منطقه فریدن و فریدونشهر، انگورستان ملک، خانه ملاباشی، مقابر سلطان سنجر سلجوقی همسر و فرزندانش: بر کیارق و محمد و … در شهر اصفهان از این نمونه است.

وی اضافه کرد: خانه‌هایی قدیمی که معماری فاخر دارند نیز در حال معرفی است که برای نمونه به خانه تغییر کابری یافته “هوآنس” در اصفهان می‌توان اشاره کرد.

این پژوهشگر تاکیدکرد: اساسا تمامی آثار تاریخی داخل شهر اصفهان و بناهای داخل روستاها و بیابان‌های این استان پهناور خاصیت جذب گسترده توریست‌ها را دارد که باید مرمت خانه‌ها، آب انبارها، کاروانسراها، قلعه‌ها و … را جدی بگیریم.

گردشگری تبلیغات قوی نیاز دارد

حسینی یادآوری‌کرد: علاقه به بازدید از جاذبه‌های طبیعی استان اصفهان مانند کویر ورزنه و نیز کویر و دریاچه نمک “خارا” در کنار تالاب گاوخونی نیز افزایش یافته است در حالی که در حدود پنج سال گذشته افراد خیلی کمی از کویر “خارا ” دیدار می‌کردند.

وی افزود: زاینده‌رود چند سالی است که خشکی شده اما در مناطق بالادستی که آب حتی با میزان کمی نسبت به گذشته جاری است، گردشگری ماجراجویانه مانند: قایق سواری بر روی رودخانه (رفتینگ) در مناطقی مثل “سامان”، “مارکده”، “چم کاکا ” و …. برگزار می‌شود.

این مدرس دانشگاه در پایان تاکیدکرد: اگر تبلیغات قوی انجام نشود و زیرساخت‌های تفریحی و پذیرایی مناسبی ایجاد نکنیم، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی به تنهایی موجب جذب توریست نخواهد شد و حتی ممکن است تبلیغ منفی برای هر منطقه نیز ایجاد کند.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register