یک کارشناس توریسم تاکیدکرد:  ایجاد “بیمه تخصصی گردشگری” الزامی است/ بیمه سفر جدی گرفته نمی‌شود!

یک مدرس گردشگری دانشگاه و سازمان فنی و حرفه‌ای اصفهان تاکید کرد: ایجاد بیمه تخصصی صنعت گردشگری در کشور الزامی است، زیرا این نوع بیمه از عوامل مهم برای رونق اقتصادی در بخش توریسم محسوب می‌شود.

رضا حسینی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: بیمه یکی از مهمترین شاخص‌های هزینه‌ای مسافرت و همچنین حمایت قانونی و روانی از آژانس مسافرتی، راهتمای تور و مسافر در مواقع رخداد خطرات محسوب می‌شود و کارایی آن برای پوشش مالی به مشکلات افراد دچار آسیب دیدگی و خسارت است.

وی افزود: از نظر قانونی راهنمایان تور که دارای مجوزهایی صادر شده از سازمان میراث فرهنگی و یا آژانس‌های گرشگری طرف قراداد هستند می‌توانند در حین اتفاقات سفر از حمایت بیمه‌ای برخوردار شده و همچنین این حمایت را برای مسافران نیز اجرا کنند.

این کارشناس توریسم، اضافه‌کرد: معتقدم که بهتر است که مسافران وقتی به عنوان مشتری وارد شرکت سیاحتی می‌شوند، همزمان و حتما تحت پوشش دو نوع بیمه  مسئولیت مدنی تورهای سیاحتی و همچنین بیمه حوادث قرار گیرند.

حسینی با بیان اینکه بیمه از مهمترین امور واجب در یک تور گردشگری است، یادآوری‌کرد: البته بیمه مسولیت تورهای مدنی بیشتر حامی آژانس است، اما بیمه حوادث مسافران و راهنما را پوشش می‌دهد.

ارزش بیمه را در زمان حادثه در می‌یابیم

وی تاکید‌کرد: متاسفانه خیلی از آژانس‌ها، راهنمایان و مسافران اطلاعات کافی از شرایط و منافع بیمه ندارد و زمانی که به مشکل دچار می‌شوند، اذعان می‌کنند: “ای کاش با پرداخت مبلغی بیشتر از تبصره یا لایحه‌ای مناسب در قرارداد سفر اضافه می‌کردیم!”

این مدرس دانشگاه، بیمه را حامی سایر مشکلات مانند لغو سفر، گم شدن اسباب مسافر، حوادث و ….. دانست و تصریح‌کرد: اساسا بیمه تورهای خارج از کشور دارای تنوع خدمات بیشتری به نسبت تورهای داخلی هستند، اما به ازای آن هزینه‌های بیشتری دریافت می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه بیمه نیازی جدی و مهم برای مسافرت گروهی و انفرادی است، اظهارکرد: ارزش این خدمت زمانی مشخص می‌شود که برای راهنمایان تور و آژانس و مسافر مشکل و یا حادثه‌ای رخ دهد.

تمام مشخصات گردشگر و مراحل سفر ثبت شود

وی ادامه داد: توصیه می‌شود که یک روز  قبل از اجرای برنامه تور، مشخصات شناسنامه‌ای مسافر،کد ملی، نام آژانس گردشگری، راهنمای تور، مبدا و مقصد، مسیر سفر و مکان‌های مورد بازدید گردشگران و تاریخ برگزاری تور و … در بیمه نامه سفر ذکرگردد.

این پژوهشگر گردشگری،گفت: درکشورهای پیشرفته شرایط بیمه‌ای متفاوت و دارای اهمیت بیشتری به نسبت ایران است، و در سراسر کشورمان و به ویژه استان اصفهان متاسفانه بیمه سفر جدی و حیاتی تلقی نمی‌شود و شاهد نقص‌هایی در این زمینه هستیم.

حسینی افزود: از جمله این مشکلات شفاف نبودن خدمات تور برای تور لیدر و مسافر است و حتی صاحب آژانس نیز در مواردی اطلاع دقیق ندارد، بنابراین شرکت‌های بیمه‌گذار گهگاه می‌توانند با ترفندهایی از زیر مسئولیت‌های خود خارج شوند.

تعهد بیمه فقط به رعایت شرایط قانونی است

وی تاکید‌کرد: در مواردی زمان مسافرت کم یا زیاد می‌شود بنابراین باید دقت کنیم که بیمه فقط حامی شرایط قانونی و تاریخ قید شده در بیمه نامه است ، همچنین در اجرای تورهای طبعیت‌گردی گاهی در برخی مسیرهای نامتعارف همانند” سوباتان”، رانندگان بیش از حد ظرفیت خودروهای وانت بار (مانند نیسان) مسافر سوار می‌کنند که بیمه از مسافر و راهنمای سفر به هیچ وجه حمایت نخواند نمود، زیرا ظرفیت این ماشین‌ها فقط دو نفر است.

این مدرس سازمان فنی و حرفه‌ای، یادآوری‌کرد: افرادی که در لیست سفر ثبت نام نشده‌اند و در تور وارد شوند مشمول بیمه نمی‌گردند و باید به این نکته دقت جدی کرد.

حسینی با بیان اینکه مکان‌های اقامتی سفر مانند هتل یا اقامتگاه‌های بومگردی و … نیز باید دارای بیمه باشند، یادآوری‌کرد: خدمات کامل بیمه‌ای موجب می‌شود که حتی خانواده‌ها نیز با مسافرت در مسیر‌هایی که تحت حمایت بیمه نیست، مخالفت کنند.

راهنمای تور،حلقه مهم ارتباطی در توریسم

وی افزود: نقایصی در این زمینه وجود دارد مانند: مشخص نبودن بیمه در برخی مسیرهای طبیعت‌گردی و اجرای برنامه‌های ماجراجویانه که این امر موجب دغدغه شدید تورلیدرها و یا حتی مدرسان گردشگری در دانشگاه‌ها و سازمان‌هایی نظیر فنی و حرفه‌ای است.

این کارشناس با بیان اینکه راهنمای سفر یا همان تور لیدر از اجزای اصلی و حلقه مهم ارتباطی در گردشگری است، افزود: مدیران آژانس و سیاست‌گذاران توریسم با اجرای درست خدمات بیمه مسافرتی می‌توانند دغدغه این افراد در سفر را رفع نمایند.

بیمه گردشگری موجب رونق اقتصادی است

حسینی تصریح کرد: تنوع خدمات بیمه مسافرتی تاثیر زیادی بر اشتیاق به سفر و تکرار سفرهای گردشگران به هر کشور و یا شهری خواهد داشت، همچنین این امر باعث کاهش استرس و دغدغه راهنمایان گردشگری می‌شود.

وی با بیان اینکه بیمه تخصصی توریسم باید در کشور شکل بگیرد، گفت: حجم زیادی از مسافران در کشور در حال جابجایی است بنابراین باید خدمات بیمه‌ای جدید و گوناگون  ایجاد شود.

این مدرس دانشگاه، تاکید‌کرد: تخصصی شدن بیمه گردشگری بر همه امور توریسم مانند: حمل و نقل، هتل‌داری، پذیرایی، غدا، وضعیت پرسنل و … اثر مثبت گذاشته و  موجب رشد کسب و کار، اشتغال، انتقال فرهنگی و … در هر منطقه خواهد شد.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register