یک پژوهشگر اصناف تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی تنها راه پیشرفت است/ مرکز پژوهش‌های اتاق اصناف کشور تشکیل شود

رییس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف مرکز استان اصفهان با تاکید بر اینکه تنها راه پیشرفت کشور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است،گفت: مرکز پژوهش‌های اتاق اصناف کشور باید تشکیل شود.

روح الله چلونگر در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: اصناف و بازاریان کشور در تولید ناخالص ملی بین 17 تا 18 درصد سهم دارند،که این رقم نشانگر نقش سرنوشت ساز این قشر جامعه دراجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی تاکیدکرد: بخش زیادی از مشکلات فعلی به دلیل سطحی‌نگری و یا اجرا نکردن کامل سیاست‌های ابلاغی مقام رهبری درباره بحث اقتصاد مقاومتی است، در حالی که تنها راه پیشرفت کشور و حفظ آن از هر آسیبی اجرای همین اوامر است.

این کارشناس بازار، تصریح‌کرد: معتقدم برای رسیدن به این هدف نخست باید نگرش مدیران اتحادیه‌های صنفی و روسای اتاق‌های اصناف در تمام استان‌های کشور، به سمت روحیه و تفکر اقتصاد مقاومتی جهت دهی شود و آنان با توجه به همین اصل متناسب با بازار روز جهانی حرکت کنند.

چلونگر ادامه‌داد: درگام بعدی باید استفاده از تکنولوژی تجاری، اهمیت به تحقیق و توسعه، جایگزینی مدیریتی مدرن و …. در این نهادها مورد استفاده قرارگیرد.

وی یادآوری‌کرد: سهم فعالان اتاق‌های بازرگانی در کل تولید ناخالص ملی ایران حدود هشت درصد است که اصلا به سهم اصناف در این زمینه نمی‌رسد، اما جالب است که اتاق‌های بازرگانی به دلیل هماهنگ شدن با شرایط روز تجارت، استفاده از رسانه‌ها و مدیریت تقریبا علمی و … در معادلات اقتصادی و تعامل‌های سیاسی نقشی قوی‌تر از بازاریان خرد یا همان اصناف بازی می‌کنند.

برنامه‌ توسعه پنج ساله اصناف تدوین شود

این مسئول صنفی، اظهارکرد: مرکز پژوهش‌های اتاق اصناف کشور باید تشکیل شود، زیرا تا مشکلات این بخش حیاتی در اقتصاد کشور آسیب شناسی علمی نگردد، نمی‌توانیم نسخه خوبی برای درمان معضلات تدوین کنیم.

چلونگر با یادآوری اینکه صنوف در چهار دسته تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی فعال هستند، اضافه‌کرد: با سطحی‌نگری و بررسی روزمره و عادی از مشکلات تا قرن‌های دیگر هم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه پنج ساله اقتصادی در کشور، تاکیدکرد: در سیاست کلان نیز صنوف بازار، نیازمند تدوین برنامه‌هایی به همین سبک در راستای فرهنگ اقتصاد مقاومتی هستند و به نظر بنده در این زمینه اتاق ایران کم کاری کرده است .

رییس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف اصفهان، ادامه‌داد: تمام اتاق‌های اصناف کشور باید مکلف به اجرای برنامه‌های مشخص برای رونق کسب و کار در استان و شهرستان‌های خود شود، زیرا با رویه سنتی فعلی توان غلبه بر مشکلات را هم نداریم، و انتظار رسیدن به پیشرفت و رونق را هم نباید داشته باشیم.

روش مدیریت اصناف نیازمند بازنگری است

چلونگرگفت: یکی از راهکارهای نجات از افکار قدیمی و بازدارنده فعلی این است که بحث تحقیق و توسعه در اتاق‌های اصناف جدی گرفته شود، همچنین در روش مدیریتی بر اتاق‌های مراکز استان و شهرستان‌ها نیز باید تجدید نظر کنیم.

وی با بیان اینکه مدیران مسن اتحادیه ها عمدتا با نوگرایی و جذب جوانان مدیر رابطه خوبی ندارند، افزود: البته کسی منکر سال‌ها زحمت و خدمات این افراد در بازار شهرها نیست، اما معتقدم که قرار نیست که فردی صنفی که بالای 70 سال سن دارد مدام عضو هیات رییسه یک اتحادیه و یا رییس اتاق اصناف در یک شهر باشد!!

این پژوهشگر بازار با بیان اینکه جایگزینی افراد جدید و اندیشه‌های نو برای رونق صنفی انکار ناپذیر است، افزود: باید در قوانین مربوط به تعیین اعضای هیات مدیره‌های اصناف تجدید نظر کرد چون برخی افراد به طور مادم العمر در این سمت هستند! هر چند این رتبه را از رای اکثریت بدست می‌آورند.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register