یک فعال محیط زیست "ورزنه" خبر داد: افزایش 15 درصدی بارش در منطقه “ورزنه” به نسبت میانگین بلند مدت/ علوفه مراتع تالاب گاوخونی بیشتر شده است

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی ورزنه از افزایش 15 درصدی بارندگی در منطقه ورزنه و تالاب گاوخونی در سال زراعی جاری(96-97) به نسبت میانگین بلند مدت بارش خبرداد. 

رضا خلیلی ورزنه در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: میزان بارش منطقه ورزنه و تالاب گاوخونی در سال زراعی کنونی ( 96-97) به نسبت سال زراعی گذشته 60 درصد افزایش داشته است، اما نسبت به میانگین بلند مدت ( بیش از 50 سال قبل تا کنون) افزایش 15/5 درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه این رقم بر اساس آمار اداره هواشناسی ورزنه ثبت شده است، گفت: از پاییز سال گذشته تا آخر اردیبشت امسال (97) میانگین بارش در تالاب گاوخونی و حوالی آن به حدود 86/3 میلی‌متر رسیده و میانگین بلند مدت بارش نیز حدود 74/7 میلی‌متر است.

وی یادآوری‌کرد: در دو فصل سرد سال گذشته در سراسر کشور شاهد کاهش چشمگیر بارندگی بودیم و این افزایش بارش در ناحیه تالاب گاوخونی بیشتر به بارندگی‌های دو ماه نخست بهار امسال مربوط می شود.

این فعال محیط‌زیست افزود: در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری(97) در برخی هفته‌ها شاهد سه روز باران بهاری هم بودیم که خوشبختانه سیلاب‌های فصلی خوبی را به تالاب بین المللی گاوخونی وارد کرده است و سطح این تالاب که در حال خشکی کامل بود به طور کامل مرطوب شده و در برخی نقاط آن شاهد جمع شدن آب هستیم.

خلیلی ورزنه تصریح‌کرد: دریاچه نمک قسمتی از تالاب گاوخونی است که نمک آن استخراج می‌شود و فقط در قسمت‌های برداشت شده مقداری آب جمع می‌شد، اما به دلیل بارندگی‌های خوب بهاری کل سطح آن را آب فراگرفته که منظره زیبایی پیدا کرده است.

بارش‌ها برای کشاورزی کافی نیست

وی اظهارکرد: طبق ادعای دامداران و چوپانان محلی علوفه مراتع اطراف تالاب که در سال‌های اخیر بسیار کم شده بود رشد خوبی یافته است، زیرا دانه‌های پنهان شده در دل خاک پس از بارش زیاد سیراب شده و رشد کافی پیدا کرده اند.

دبیر انجمن دوستداران محیط زیست و میراث فرهنگی ورزنه، تاکید کرد: البته این بارش‌ها اثر زیادی در رونق کشاورزی و معیشت مردم ندارد، زیرا منبع اصلی کشاورزی همواره جریان زاینده‌رود بوده و فقط این بارش‌ها موجب کنترل بیشتر زیرگردها و بهبود علوفه مراتع شده است.

تلاش برای هدایت بیشتر پساب به گاوخونی

خلیلی ورزنه، ادامه‌داد: زاینده‌رود منبع اصلی تامین آب این تالاب است که در سال‌های اخیر با خشکی آن سطح زیادی از آب گاوخونی خشک شده ولی برای جبران رطوب بخشی از سطح آن پساب‌های شهری اصفهان و زهاب شهرک صنعتی سجزی به سمت این مرداب جاری می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر حجم زهاب “سجزی ” کاهش یافته و مسئولان در صدد هستند که حجم بیشتری از پساب‌های شهری و روستایی در شرق اصفهان را به سمت گاوخونی جاری برای جلوگیری از خشکی کامل سازند.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register