افزایش وقوع سیلاب در کشور به علت تغییر اقلیم

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو  با بیان اینکه اقلیم جهان و از جمله ایران در حال تغییر است، گفت: یکی از اثرات تغییر اقلیم که کشورمان با آن درگیر است افزایش میزان وقوع سیلاب‌ است.

 به گزارش کسب فردا – «مرتضی افتخاری» روز یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا – اظهار کرد: تغییر اقلیم پدیده‌ای به شمار می‌رود که وقوع آن در بین پژوهشگران این موضوع به اثبات رسیده است.

وی ادامه داد: روند تغییرات مؤلفه‌های اقلیمی در طی چند دهه اخیر این موضوع را به‌خوبی اثبات کرده که اقلیم جهان و از جمله ایران در حال تغییر است.

افتخاری گفت: باید با توجه به اینکه تغییرات متغیرهای اقلیمی به خصوص بارش و دما بر جنبه‌های مختلف منابع آب، اثر مستقیم خواهد داشت، لذا برای آینده کشور نیز باید برآوردهایی از میزان این تغییرات و اثر آن‌ها بر منابع آب صورت پذیرد.

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو ادامه داد: نتایج سناریوسازی‌های آتی در خصوص متغیرهای دما و بارش نشان می‌دهد که افزایش قابل‌ملاحظه دما یکی از محتمل‌ترین تغییرات آتی در نواحی مختلف کشور خواهد بود و این موضوع باعث افزایش نیاز آبی در بخش‌های مختلف به خصوص در بخش کشاورزی خواهد شد.

وی افزود: تغییر در رژیم بارش‌های آتی کشور نیز از دیگر مواردی است که بر اساس سناریوهای اقلیمی آینده محتمل تشخیص داده شده‌اند.

افتخاری گفت: افزایش شدت بارش‌ها و تغییر بارش از برف به باران ممکن است در دوران آتی باعث افزایش خطر سیل در کشور شود.

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو ادامه داد: همچنین تغییر الگوی بارش (برف به باران) ممکن است باعث کاهش منابع ذخیره آب در فصول گرم در کشور و در نتیجه تغییر الگوی زمانی رژیم آب‌دهی رودخانه‌های دائمی کشور شود.

گفتنی است،چندی پیش معاون آب و آبفای وزیر نیرو در صفحه اینستاگرام خود درباره تغییر اقلیم هشدار داده بود.

انتهای پیام

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register