یک مقام صنفی اصفهان،تاکید‌کرد: ایجاد “شرکت‌های صادرات محور” ضروری است

رییس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف مرکز استان اصفهان با تاکید بر این که ایجاد “شرکت‌های تخصصی صادرات محور” ضروری است، گفت: نیازمند تدوین یک برنامه جامع و کلان ” صادرات محوری” در کشور هستیم.

روح الله چلونگر در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: اجرای دقیق سیاست‌های اصل 44 قانونی اساسی در راستای خصوصی‌سازی و کاهش تصدی دولت باید به طور دقیق اجرا شود وگرنه هرگز به پیشرفت اقتصادی نخواهیم رسید.

وی با تاکید بر اینکه برنامه کلان و جامع “صادرات محوری” باید در کشور تدوین شود، تصریح‌کرد: بخش تولید ایران اعم از صنایع بزرگ و کارگاه‌های خرد در فروش کالاهای خود، بیشتر “داخل محور” عمل می‌کنند و سهم زیادی در بازار منطقه‌ای و جهانی ندارد که این ضعف دلایل زیادی دارد.

این کارشناس بازار و تجارت، ادامه‌داد: یکی از علل این امر اثر تحریم‌ها مانند: قطع شبکه بانکی و کاهش سطح ارتباطات نخبگان با دنیای بیرون است اما از طرف دیگر افکار سنتی در صادرکردن محصولات صنایع نیز آثار منفی دارد.

چلونگر با تاکید بر این که ایجاد” شرکتهای تخصصی صادرات محور” ضروری است، اضافه‌کرد: اساسا بیشتر حجم صادرات کارخانجات توسط همان شرکت‌های تولیدکننده و به روش‌هایی با صرف زمان و هزینه زیاد انجام می شود،که در دنیای امروز رقابت و تجارت معنایی ندارد.

وی اظهارکرد: شرکت‌های صادرات محور می‌توانند به طور تخصصی و با روش‌های جدید کار فروش و یافتن بازارهای جدید در سراسر جهان را انجام دهند، که این امر منافع زیادی برای تولید داخلی و صادرات به همراه خواهد داشت.

رفع موانع تولید مهمتر از تزریق مالی است

این فعال صنفی درباره پرداخت تسهیلات بانکی به بخش تولید گفت: تجربه نشان داده که تزریق این مبالغ مالی سود چندانی نداشته است، زیرا موانع تولید و توسعه صادرات هنوز وجود دارد و در گام اول باید این مشکلات رفع شود.

چلونگر، تصریح کرد: عده‌ای بر این باور هستند که صنایع کوچک و یا همان بنگاه‌های صنفی زودبازده در صورت حمایت‌های مالی اندک، سریع‌تر از کارخانجات بزرگ رشد کرده و اشتغال ایجاد خواهند کرد، اما این نظر را نمی‌پذیرم، چرا که معتقدم تا ساختارها اصلاح نشود هیچ نوع صنعتی موفق نخواهد بود.

وی ادامه‌داد: متاسفانه بخشی از ارقام مالی و تسهیلاتی که در سال‌های اخیر به بنگاهای تولیدی یا خدماتی داده شد از ساختمان سازی خرید سکه و … سردرآورد، زیرا دریافت کنندگان این مبالغ تشخیص دادند که در زمینه خرید سکه، زمین، مسکن و مانند آن سرمایه‌گذاری نمایند.

سود بانکی 18 درصد،منطق علمی ندارد

رییس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف اصفهان،گفت: سود بالای بانکی در بخش تولید نیز یکی از معضلاتی است که باید رفع شود، زیرا بازپرداخت وام با سود 18 درصد هیچ منطق علمی ندارد و فقط برای بنگاه‌ها زیان و کسری مالی ایجاد می‌کند.

چلونگر با اشاره به مشکل کمبود نقدینگی در صنایع خرد و کلان، یادآوری‌کرد: یک کارفرما در شرایط فعلی با انواع پرداخت هزینه‌های تولید مانند، تامین مواد اولیه، بیمه و دستمزدکارگران، حمل و نقل، انرژی و …. مواجه است، بنابراین باید از مدیران بانکی پرسید که بازپرداخت این سودهای کلان چه نفعی برای تولیدکننده خواهد داشت؟؟

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register