یک مسئول در وزارت جهاد کشاورزی: امسال،بیش از دوهزار هکتار گلخانه در کشور احداث می‌شود

مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: امسال با افزایش ۲۲۴۰ هکتاری سطح زیرکشت گلخانه های کشور،حداقل ۲۰ درصد به ظرفیت تولیدات گلخانه ای اضافه شود.

به گزارش پایگاه خبری کسب فردا- به نقل از خبرگزاری مهر و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید مصطفی سیدپور در خصوص اولویت های ابلاغی رئیس جمهوری در پیوست حکم وزیر جهاد کشاورزی، پیش بینی کرد امسال با افزایش ۲۲۴۰ هکتاری سطح زیرکشت گلخانه های کشور، حداقل ۲۰ درصد به ظرفیت تولیدات گلخانه ای اضافه شود و افزود: تا پایان سال ۹۵ کل سطح زیر کشت گلخانه های کشور ۱۱ هزار و ۲۱۳ هکتار بوده که نزدیک به ۱۲۰۰ هکتار آن مربوط به توسعه در همان سال است.

وی کل تولیدات گلخانه ای در سال ۹۵ را دو میلیون تن انواع سبزی و صیفی و توت فرنگی و ۱.۵ میلیارد گل شاخه بریده عنوان کرد.

سیدپور با بیان این که توسعه گلخانه ها در بخش کشاورزی از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی به منظور صرفه جویی در مصرف آب است، اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون بالغ بر ۱۲۲۰ هکتار متقاضی احداث گلخانه به بانک کشاورزی معرفی شده که از این سطح، ۵۱۳ هکتار احداث شده است.

مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از ۵۱۳ هکتار گلخانه های احداث شده ۶۶ درصد معادل ۳۳۷ هکتار به صورت خود اجرایی و بدون استفاده از تسهیلات و مابقی با استفاده از تسهیلات بانکی بوده است.

وی با بیان اینکه پروژه افزایش تولیدات گلخانه ای از اواخر سال ۹۴ آغاز شده است، گفت: از اواخر سال ۹۴ تا پایان مرداد ماه امسال نزدیک به ۱۷۰۰ هکتار گلخانه تاسیس شده که از این سطح ۶۰ درصد معادل ۹۷۶ هکتار به صورت خود اجرایی و با سرمایه بهره برداران و ۴۰ درصد دیگر با استفاده از تسهیلات بانکی احداث شده است.

مجری طرح توسعه گلخانه های معاونت امور باغبانی در مورد حمایت از ساخت گلخانه های استاندارد تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای احداث گلخانه ها و تاسیسات و تجهیزات آن تا مرحله راه اندازی پرداخت می شود که این عدد در مناطق محروم و یا کمتر توسعه یافته ۹۰ درصد می باشد.

وی افزود: در مناطق برخوردار کارمزد تسهیلات تلفیقی ۱۴.۵ درصد و در مناطق کمتر توسعه یافته ۱۲.۵ درصد است.

سیدپور از راه اندازی یک سایت توسط موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی خبر داد و اذعان داشت: این سایت با هدف شناسایی گلخانه سازان و افرادی که در ساخت تجهیزات و پوشش های گلخانه ای فعالیت می کنند ایجاد شده و آماده برای ثبت مشخصات این افراد می باشد.

وی اظهار داشت:با ثبت مشخصات گلخانه سازان و تولید کنندگان تجهیزات و پوشش های گلخانه ای در این سایت، متقاضیان احداث گلخانه می توانند در یک مجموعه اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنند.

سیدپور بر تدوین استاندارد سازه های گلخانه ای به منظور توسعه گلخانه های مدرن تاکید و اعلام کرد: در این راستا ما پیش نویس مشخصات فنی استاندارد سازه های گلخانه ای را بر مبنای استاندارد های کشورهای پیشرو آماده کرده ایم که پس از بومی سازی این استانداردها و انطباق با شرایط داخلی کشور قرار است با هماهنگی سازمان استاندارد ایران ثبت شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال استاندارد سازه های گلخانه ای به ثبت برسد.

سیدپور همچنین از تدوین دستورالعمل گلخانه های کوچک مقیاس و صدور پروانه برای سطوح زیر ۳ هزار متر مربع خبر داد و گفت: این دستور العمل با همکاری مرکز نوسازی و تحول اداری وزارتخانه، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان امور اراضی تهیه و هفته گذشته برای تایید و امضای وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده است.

وی افزود: در صورت ابلاغ این دستورالعمل، برای اراضی زیر ۳ هزار متر مربع پروانه احداث گلخانه صادر می شود و صاحبان این اراضی از مزایای مربوط به احداث گلخانه بهره مند می شوند.

سیدپور خاطر نشان کرد: بر اساس نظام نامه گلخانه ها، پروانه تاسیس گلخانه به افرادی که حداقل ۳ هزار متر مربع سطح مفید دارند صادر می شود و از آنجایی که در اغلب مناطق کشور، اراضی کشاورزی کوچک هستند، برای حل این مشکل، دستورالعمل گلخانه های کوچک مقیاس تدوین شده است.

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register