صفاری قهدریجانی اعلام‌کرد: کمباین‌های فرسوده زحمت کشاورزان را نابود می‌کند/ توان نوسازی ماشین‌آلات را نداریم

یک عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه کمباین‌های فرسوده زحمت کشاورزان را به باد فنا می‌دهد،‌گفت: ضایعات برداشت محصولات زراعی بالاست و دولت برای نوسازی ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی باید به این قشر تسهیلات کم بهره بدهد.

کریم صفاری قهدریجانی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: مکانیزاسیون تجهیزات کشاورزی به استفاده از وسایل مدرن مکانیکی در راستای افزایش سطح کشت، کاهش خستگی جسمی کشاورزان، کاستن از نیروی کارگران، افزایش کمی و کیفی محصولات، و ….گفته می‌شود.

وی افزود: استفاده از فن‌آوری‌های جدید با توجه به نیازهای مشاغل کشاورزی ضروری است و نباید در این عرصه به ابزارها و ماشین‌های چند دهه قبل دلخوش بمانیم.

این کارشناس با انتقاد از فرسودگی ماشین‌آلات کشاورزی، تاکیدکرد: بخش زیادی از ناوگان ماشینی زراعت کشور و همچنین استان اصفهان مانند تراکتور،کمباین و … به بیش از 50 سال گذشته تعلق دارد که از نظر علمی و فنی به سود اقتصاد زراعت نیست.

نوسازی ماشین‌آلات در کاهش مصرف آب موثر است

صفاری قهدریجانی با بیان اینکه استفاده از ماشین‌های مدرن کشاورزی در کاهش مصرف آب موثر است، گفت: برای نمونه مشاهده می‌کنیم که کمباین‌های قدیمی در همین شهرستان فلاورجان در هنگام برداشت گندم حدود 30 درصد آنرا به زمین می‌ریزند و برخی از خوشه‌ها نیز درو نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کمباین‌های فرسوده زحمت کشاورزان را به باد فنا می‌دهد، ادامه‌داد: این دستگاه‌ها موجب ریزش، ضایعات زیاد و هدر رفت غیر متعارف محصولاتی مثل غلات می‌شوند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان فلاورجان، اظهارکرد: در شرایط خشکسالی کنونی اتلاف محصولات در حین برداشت به معنی نابودی ذخایر آب در استان و حتی سراسر کشور است و باید این تجهیزات بروز شود.

صفاری قهدریجانی با اشاره به ارزش زمان در امر زراعت اضافه‌کرد: تراکتورهای قدیمی رایج ممکن است دریک روز کاری، حدود یک یا دو هکتار زمین شخم را بزنند ، اما انواع جدید توانی چند برابر دارند.

وی افزود: تراکتورهای مدرن، مجهز به گاو آهن و ابزارهای قوی شخم زنی هستند که سطح و عمیق‌ خاک را بهتر از دستگاهای قدیمی زیر و زبَر می‌نمایند که این امر در بهره‌وری تولید و برداشت محصول اثر بیشتری دارد.

این مسئول صنفی گفت: در بسته بندی محصولاتی مثل یونجه نیز فقط ابزارهایی در حد پرس و خشک کردن در اختیار داریم که دور ریز بالایی دارد، اما در کشورهای پیشرفته این نوع علف بسیار سریع و مکانیزه و به اشکال مختلف و بسته‌بندی می‌شود که اتلاف زیادی رخ نمی‌دهد.

کارخانجات مدرن وارد شود

صفاری قهدریجانی با بیان اینکه به دلیل خشکسالی و سایر مشکلات کشاورزان توان مالی خرید ماشین‌های مدرن را ندارند، تاکیدکرد: دولت برای رفع این مشکل باید دو روش حمایت مالی از زارعان و همچنین وارد کردن کارخانجات مدرن ماشین‌آلات و قطعات یدکی وابسته به آن را در دستور کار قرار دهد.

وی اظهارکرد: برای اجرای این امر باید تسهیلات بانکی با سود اندک چهار درصد به کشاورزان داده شود تا با توجه به سطح کشت و دیگر نیازهای مزراع ماشین‌های بزرگ یا کوچک خریداری نمایند.

این مسئول صنفی، یادآوری‌کرد: البته یکی از مشکلات مکانیزاسیون در مناطقی مانند شهرستان فلاورجان کشاورزی خرده مالکی است، زیرا در زمین‌های کوچک افراد با ابزارهای دستی و یا تراکتورهای کوچک و قدیمی بکار می‌پردازند وضرورتی برای استفاده از دستگاه‌های جدید با قیمت‌های بالا نمی بینند.

برکت زمین را در “سُم گاوان” می‌دانستند!

صفاری قهدریجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ایران قرن‌ها  از گاو آهن و دیگر ابزارهای سنتی برای شخم زدن و دروی محصول استفاده می‌شد و نخستین تراکتور به سال 1308 وارد “دانشکده فلاحت و زراعت کرج” شد.

وی ادامه‌داد: این ابزار نخست به وسیله مالکان بزرگ مورد استفاده قرار گرفت اما عموم مردم عقیده داشتند که برکت زمین در “سُم گاوان” است و باید مزرعه را این حیوان شخم بزند.

نایب رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان، اضافه‌کرد: پس از زمانی کوتاهی جامعه کشاورزان مشاهده کرد که تراکتور و سایر ابزارهای جدید موجب راحتی تولید و برداشت بهتر محصول می‌شود و به تدریج به استفاده از آن علاقه مند شدند.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register