مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان : کشف نقوش باستانی صخره ائی در میمه/ قدمت آثار پنج هزار سال قبل

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان  از کشف نقوش باستانی صخره ائی در مرکز استان اصفهان در محدوده شهرستان شاهین شهر و میمه با محوریت مسیرهای ارتباطی اقتصادی و فرهنگی متعلق به پنج هزار سال قبل خبر داد.
به گزارش کسب فردا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ فریدون الهیاری با اعلام این مطلب افزود: با توجه به ارائه شواهد و مدارکی مبنی بر وجود برخی نقوش باستانی صخره ائی در منطقه مرکزی استان اصفهان و در محدوده شهر میمه از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه، تیم متشکل از باستان شناسان در پائیز امسال جهت بازدید و شناسائی محل عازم شهر میمه شده و در بازدید از محیط، به کشف برخی نقوش صخره ائی که در اصطلاح علم باستان شناسی “نگارکند” خوانده می شود دست یافتند.
وی تاکید کرد: این نقوش صخره ائی عمدتا در محدوده روستای گردشگری “حسن رباط” از توابع شهر میمه بوده و جدای از آنها تیم باستان شناسی اداره کل موفق به کشف یک تپه باستانی متعلق به عصر ساسانی و همچنین یک محدوده معدن کاری در همین منطقه متعلق به عصر ساسانی گردید.
این مسئول به سایر کشفیات تیم باستان شناسی استان اشاره کرد و اظهار کرد: باستان شناسان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه عملیات خود در همین محدوده تعدادی قبور قدیمی نیز متعلق به دوران پیش از اسلام کشف نموده اند.
الهیاری تصریح کرد: بررسی های اولین باستان شناسان نشان می دهد که این نگار کندها متعلق به حدود هزاره سوم پیش از میلاد یعنی حدود پنج هزار سال قبل بوده و پس از آن این نقوش تا دوران اسلامی ادامه می یابد.
وی افزود: مردمی که این نقوش را بر دیواره های صخره ائی نقش نموده اند در عصر تمدن می زیستند و به واسطه ارتباطات تجاری با مراکز پیرامون خود اقدام به حک نمودن علائم و نشانه های مختلف می نمودند.
ای تصریح کرد: پراکندگی محدوده این “نگارکندها” نشان می دهد که از چند هزار سال گذشته راه های تجاری در فلات مرکزی ایران از اصفهان به میمه و سپس از آن طریق به کاشان و قمصر در شمال و همچنین منطقه گلپایگان در شمال غرب اصفهان منتهی می شد، لذا این مسیرها از حدود پنج هزار سال قبل وظیفه ایجاد ارتباطات تجاری و اقتصادی را بین مردم متمدن فلات مرکزی ایران را حتی پیش از ورود آریائی ها بر عهده داشت.
نگارکندها به ثبت ملی می رسد
همچنین علمدار علیان مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام کرد: نقوش صخره ائی یکی از اولین شاخصه های ارتباط غیر کلامی و بصری انسانها از دوران پیش از تاریخ و سپس دوران تاریخی بشمار می رود.
وی تصریح کرد: دانش شناخت هنر صخره ائی یا همان “نگارکندها” کمی بیش از پنجاه سال است که در ایران شکل گرفته، لذا شناسائی این هنر ارزشمند میتواند نقش مهمی در شناخت تاریخی تطور فرهنگ و تمدن این سرزمین کهن در ادوار مختلف تاریخی ایفا کند.
علیان در ادامه با اشاره به همکاری پژوهشگران جوان با این اداره کل در راستای شناخت این “نگارکندها” و سپس ثبت ملی آنها تاکید کرد: هم اینک با همکاری پژوهشگران جوان استان که از دانشجویان دوره دکتری به شمار می روند تلاش می کنیم که پس از اخذ مجوز از پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی کشور عملیات تخصصی باستان شناسی این “نگار کندها” را آغاز و سپس در مرحله بعد آنها را به ثبت ملی برسانیم.
انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register