پیاز تا ۱۰ روز آینده به قیمت تعادلی می‌رسد

مدیرکل محصولات علوفه‌ای و صیفی‌جات وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزایش قیمت پیاز دلائل مختلفی دارد که کاهش سطح زیرکشت باعث افزایش قیمت از مزرعه تا مصرف‌کننده است، پیش‌بینی می‌شود این قیمت تا یکی ۲ هفته آینده به حالت تعادل برسد.

حسین اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این که چه تدبیری برای کاهش قیمت پیاز در بازار شده، اظهار داشت: ما هر ساله طرح استمرار کشت و میزان کشت هر محصول را به استان‌ها ابلاغ می‌کنیم، تا چه محصولی به چه میزانی کشت شود، اما خیلی وقت‌ها این مسئله رعایت نمی‌شود و ما هم ابزاری برای مهار یا کنترل این مسئله در دست نداریم. نمونه آن؛ بحث پیاز است که برمی‌گردد به قیمت پیاز در دو سال اخیر.

وی افزود: در دو سال گذشته قیمت این محصول بسیار پایین بوده و در نتیجه کشاورزان، دیگر علاقه‌ای به کشت آن نداشته‌اند و در نتیجه بازار به هم ریخته است و ما برای اجرایی کردن الگوی کشت، نیاز به یک سری الزامات تشویقی و تنبیهی داریم.

اصغری همچنین به این نکته اشاره کرد که ما هر روز محصولات مهمی مانند پیاز را در سه سطح مزرعه، میدان اصلی تره‌بار و خرده‌فروشی پایش و رصد می‌کنیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

وی در مورد روند تولید محصولی مانند پیاز در کشور گفت: با توجه به تنوع اقلیم آب و هوا، اواخر هر سال تولید پیاز از مناطقی مانند جنوب کرمان، جیرفت و به تدریج فارس وارد بازار می‌شود که دقیقاً در نیمه اردیبهشت قیمت پیاز سر زمین در جنوب کرمان کیلویی 1450 تومان بود که این عدد در میدان بارفروشان 2 هزار تومان و در خرده‌فروشی 3450 تومان قیمت خورد.

وی با اشاره به اینکه قیمت از تولید تا مصرف به شدت تغییر می‌کند، خاطرنشان کرد: همین زنجیره دقیقاً حلقه مفقوده ماست، مضاف بر آنکه میزان ضایعات از مزرعه تا مصرف بسیار بالاست.

به گفته مدیرکل محصولات علوفه‌ای و صیفی‌جات وزارت جهاد کشاورزی، قیمت پیاز در روز گذشته سر مزرعه میانگین 2600 تومان در هر کیلو بوده که در میادین تره‌بار بین 2600 تا 3100 تومان رسیده و در سطح خرده‌فروشی 3450 تومان بوده است.

وی به این نکته هم اشاره کرد که هنگام افزایش قیمت محصولات پرمصرفی مانند پیاز، واسطه‌ها و دلالان سود خود را هم کاهش می‌دهند، تا بتوانند محصول را راحت‌تر عرضه کنند، وگرنه در مواقع دیگر قیمت هزینه واسطه‌گری بالاتر است.

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register