الهیاری خبر داد : هنرهای “نقده دوزی”و”ساخت کاشی معرق اصفهان”درمسیر ثبت ملی

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از تهیه پرونده دوهنر سنتی “نقده دوزی”و”مهارت  ساخت کاشی معرق” جهت ثبت ملی این هنرها خبر داد.

به گزارش کسب فرداو به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ،فریدون الهیاری عنوان کرد:با توجه به انتخاب اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ،لزوم هرگونه برنامه ریزی جهت شناسائی هنرمندان هنرهای سنتی از یک سو وشناخت وثبت مهارت های فنی تولید آثار هنری از سوی دیگر، بیش از هرزمان دیگر احساس می شود.

وی تاکیدکرد:هنرهای سنتی ریشه در نوع زندگی وحیات اجتماعی مردم درمقاطع مختلف تاریخ دارند که درادوارمختلف تاریخی و متناسب با تغییرات زندگانی مردم این هنرها نیز به تدریج دچار تحول شده است.

این مسئول ادامه داد: با این وصف چون معتقدیم ،صنایع دستی جدای از شاخصه های فنی وهنری ارزشمند خود ، به عنوان مرجعی ارزشمند درراستای شناخت هویت مردم ایران زمین در ادوار مختلف به شمار می رود تلاش داریم تا با مستند سازی فنونی که درمراحل ساخت وتولید این حرفه ها به کار رفته وهمچنین شناسائی هنرمندان حال وگذشته که دراین هنرها فعایت می کرده اند .بستر مناسبی را برای شناخت نسلهای آینده ایرانی ازفرهنگ وتمدن اصیل خویش فراهم سازیم.

الهیاری با اشاره به ثبت ملی هنرهای سنتی اصفهان در فهرست میراث ناملموس کشور تاکید کرد:تاکنون دراین استان پرونده 42 هنر سنتی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است که ازاین تعداد 8هنر سنتی در سال 1395 به ثبت ملی رسیده است و اصفهان هم اینک پیشتاز ثبت ملی هنرهای سنتی به شمار می رود.

نقده دوزی هنر سنتی اصفهان

همچنین درزمینه تهیه پرونده ثبت ملی دوهنر سنتی نقده دوزی وکاش معرق،جعفر جعفر صالحی سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان نیز تاکید کرد:هنر سنتی نقده دوزی از دوختهای سنتی اصفهان به شمار می رود که از فلزات نقره وطلا بر روی پارچه های عمدتا قلمکار تولید می شودوحداقل از 200 سال گذشته تاکنون در اصفهان طراحی وتولید می شده است.

وی افزود:وجه تسمیه هنر نقده دوزی برگرفته شده ازپول رایج وواژه پول نقد به واسطه گران قیمت بودنمصالح اولیه  این هنربوده است .

جعفر صالحی  به تهیه پرونده ثبت ملی هنرکاشی معرق نیز اشاره کرد وافزود:این هنرسنتی ،از جمله هنرهای تزئینی وابسته به هنرمعماری به شماررفته ویکی از ظریفترین هنرهای سنتی درحوزه هنر کاشی کاری از دوران صفوی تاکنون  به شمار می رود،به گونه ائی که ظرافتهای به کاررفته در هنرهای کاشی کاری بسیار زیبا وبی نظیر بوده وامروزه در بناهای تاریخی اصفهان همچون :مسجدتاریخی  شیخ لطف الله به زیبائی تمام جلوه گر است.

 

با توجه به بررسی اولیه،  پرونده های این دو هنر سنتی با اکثریت آراء به تائید رسیده وبرای تصویب نهائی به شورای ثبت ملی آثارتاریخی کشورارسال شد.

پیش ازاین، مهارت ساخت هنرهای سنتی کاشی زرین فام وکاشی هفت رنگ نیز در معماری بناهای تاریخی اصفهان به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register