سخنگوی دامداران جرقویه علیا: جوانان به شغل چوپانی بی‌علاقه شده‌اند

عضو هیات مدیره شرکت تعاونی دامداران و مرتعداران جرقویه علیای شهرستان اصفهان گفت: علاقه جوانان به حرفه سنتی چوپانی به دلیل سختی‌های زیاد این شغل کاهش یافته است، و آنان بیشتر به دنبال پرورش دام سَبک به روش‌های مدرن هستند.

حسین رضایی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: علاقه به حرفه چوپانی یا “شبانی” آن هم به روش سنتی در بین جوانان کاهش یافته زیرا این شغل بسیار سخت است و به توان جسمی و همچنین هوش و فکر زیادی برای درک شرایط دام و خطرات اطراف نیاز دارد.

وی با انتقاد از اینکه ” چوپان” خطاب کردن افراد نادان در فرهنگ عمومی سخنی بسیار توهین‌آمیز و غیر اخلاقی به این قشر زحمتکش است، افزود: یک شخص بی‌خرد هرگز نمی‌تواند گله بزرگ دام را در برابر مشکلات تغذیه دام،، زاییدن گوسفندان، حمله حیوانات وحشی، سرقت دزدان و… مدیریت و نگهبانی کند.

سخنگوی دامداران جرقویه علیا، ادامه‌داد: تنفس زیاد گرد و خاک، پیاده‌روی طولانی، شب بیداری زیاد، دوشیدن روزانه شیر، حفظ گله در زیر باران شدید، تحمل گرما و سرمای محیط، استرس ناشی از سرقت دام و حمله گرگ و … فقط بخشی از مشکلات شبانان است.

رضایی یادآوری‌کرد: جوانان جرقویه‌ای علاقه‌مند به پرورش دام سبک، در شرایط امروز بیشتر تمایل به نگهداری دام در آغل‌های بزرگ با امکانات مدرن در طول 12 ماه سال را دارند و روش سنتی کوچ دام به صورت ییلاق و قشلاق را نمی پسندند.

وی با بیان اینکه مالک حدود 700 راس گوسفند و بز هستم، افزود: شخصا به روش سنتی این دام‌ها را پرورش می‌دهم و از چوپانان افغانی استفاده می‌نمایم زیرا این افراد با انجام این حرفه دشوار مشکلی ندارد.

این فعال دامپروری درباره علت اصرار به کوچ دام، تاکیدکرد: اساسا نگهداری بیش از یکصد راس دام سبک در دامداری‌ها نیازمند خرج هزینه بالای خوراک و سایر عوامل است، بنابراین چراندن دام در مراتع و یا مزارع زیر کشت علوفه صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

رضایی، افزود: البته روش سنتی چرا و یا همان کوچ دام بیشتر در فصل گرم سال انجام می‌شود و در فصول سرد دام‌ها را به منطقه و دامداری‌ها باز می‌گردانیم، بنابراین چوپانان در این موقع سال، شب‌ها در آغل دام می‌خوابند و در طول روز گوسفندان را در مزارع و بیابان‌های اطراف به چرا می‌برند.

وی گفت: دستمزد شبانان در ماه مبلغی نزدیک به (یک ملیون و 300 هزار تومان) است، و صاحب گله دام مخارج خوراک این افراد را کامل پرداخت می‌کند، همچنین در هنگام بروز خطرات جسمی، بیماری و … برای فرد چوپان، مالک گله وی را به مراکز مراکز بهداشتی منتقل می‌کند و هرگز نمی‌تواند در این مورد بی‌تفاوت باشد.

عضو هیات مدیره شرکت تعاونی دامداران و مرتعداران جرقویه علیای اصفهان، تصریح‌کرد: اساسا چوپانان افغان به دلیل تابعیت خارجی تحت پوشش تامین اجتماعی قرار نمی‌گیرند، اما  بیشتر شبانان ایرانی هم از طرف کارفرما یا همان صاحب دام، بیمه نمی‌شوند.

رضایی ادامه‌داد: در شرایط فعلی وضعیت اقتصاد دام سبک مناسب نیست و سطح درآمد دامداران کاهش یافته و پرداخت هزینه‌های تامین اجتماعی نیز دشوار است.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

 

 

 

 

1 ديدگاه

  • جعبه گل هدیه پاسخ دادن

    10 مهر 1397 در ساعت 19:39

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register