یک مسئول: جرقویه اصفهان دارای بهترین ظرفیت ایجاد بومگردی است/ رسانه‌ها این بخش محروم را معرفی کنند

عضو هیات نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد شهرستان اصفهان با اینکه رسانه‌ها جاذبه‌های گردشگری بخش محروم جرقویه را به درستی معرفی نکرده‌اند،گفت:این بخش تاریخی به دلیل قرار گرفتن در محیط بیابانی و برخورداری از قلعه‌ها و خانه‌های خشتی فراوان، دارای بهترین ظرفیت ایجاد خانه‌های بومگردی است.

ولی الله عرب مختاری در گفتگو با کسب‌فردا-اظهار‌کرد: بخش جرقویه شهرستان اصفهان در محیطی بیابانی ولی با جاذبه‌های گوناگون طبیعی و تاریخی قرار دارد، اما به دلیل عدم معرفی درست از طرف رسانه‌ها و برخی دستگاه های دولتی ظرفیت‌های بزرگ توریستی آن هنوز ناشناخته است.

وی افزود: زندگی در جرقویه به دو سبک روستایی و عشایری است و حتی می‌توان مدعی شد که برخی از سابقه روستاهای این بخش سابقه‌ای قبل از اسلام می‌رسد و خوشبختانه آثار تاریخی، مانند کاروانسرا، مسجد ، قلعه‌ها. خانه‌های خشتی و …زیادی در آبادی‌ها این بخش وجود دارد که یکی از بهترین فرصت‌های جذب گردشگر محسوب می‌شود.

نایب رییس سابق شورای شهر نصرآباد جرقویه، تصریح‌کرد: البته در برخی شهرها و روستاها خانه‌های جدید به تدریج جای منازل قدیمی را گرفته است اما باز هم می‌توان منازل خشتی زیادی را مشاهده کرد که برای ایجاد بومگردی ظرفیت مناسبی محسوب می‌شود.

عرب مختاری با یادآوری این اینکه جرقویه به دو بخش علیا و سفلی تقسیم شده است، افزود: بخش علیا به مرکزیت شهر حسن‌آباد است دارای یک شهر و 11 روستا می باشدکه معروفترین آثار تاریخی آن قلعه‌های موجود است.

وی افزود: بخش جرقویه سفلی به مرکزیت “نیک‌آباد” دارای سه شهر و 9 روستا است و از آثار تاریخی آن می‌توان به ارگ تاریخی شهر محمدآباد، قلعه “حاج نامدار نصرآباد” و دیگر قلعه‌های موجود در روستاها اشاره‌کرد.

این عضو هیات نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد شهرستان اصفهان، اضافه‌کرد: روستای “پیکان ” در بخش جرقویه سفلی واقع شده و به قولی در زمان‌های قدیم مرکز ساخت پیکان یا سرنیزه و تیرهای جنگی بوده است.

عرب‌ مختاری تاکید‌کرد: طبیعت و محیط بیابانی جرقویه و سبک زندگی مردم عشایری نیز جاذبه مهم جهانگردی است اما هنوز ناشناخته مانده و باید تلاش جدی در راستای معرفی آن صورت گیرد.

جرقویه از اصفهان دور نیست

وی اظهارکرد: متاسفانه خشکسالی،توسعه بی‌رویه سطح کشت و برداشت زیاد از حد از آبخوان‌ها وضعیت جرقویه را در شرایط بحرانی قرارداده و از سوی دیگر بیکاری در بین جوانان منطقه افزایش یافته است بنابراین سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و خصوصی برای رونق صنعت گردشگری در این بخش قابل تردید نیست.

عضو سابق شورای اسلامی شهرستان اصفهان با بیان اینکه با توسعه توریسم،دچار مشکلات زیست محیطی هم نمی‌شویم، گفت: البته باید پذیرفت که در آغاز راه هستیم و توسعه این صنعت پاک نیازمند یک حرکت جمعی بین دستگاهای دولتی، صنفی و ….است.

عرب مختاری گفت: بخش جرقویه جزیی از شهرستان اصفهان است و فاصله زیادی مانند برخی شهرستان‌ها با مرکز استان ندارد و این نیز یک مزیت خوب حمل و نقلی برای حضور گسترده جهانگرد در این بخش تلقی می‌شود که باید به آن توجه کنیم.

وی در خاتمه گفت: از تمام رسانه‌های مکتوب، صوتی و تصویری نیز توقع داریم در معرفی این بخش محروم بکوشند تا شاهد پیشرفت، رفع بیکاری و محرومیت باشیم .

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register