یک فعال کارگری: جایگاه کارگران صنعتی حفظ شود

عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان اصفهان گفت: توسعه جهانگردی می‌تواند کارگران بیکار شده بخش تولید را جذب خود کند اما کارگران ماهر صنایع و خدمات هر کدام جایگاه شغلی خاصی دارند که باید حفظ شود.

سید حسین طباطبایی درگفتگو با کسب‌فردا- اظهارکرد: رونق گردشگری موجب افزایش مشاغل خدماتی می‌شود و حتی می‌تواند نیروی کار بیکار شده از واحدهای صنعتی را به سمت خود جذب‌کند، البته در شرایط فعلی این امری مثبت است اما معتقدم جایگاه شغلی کارگر صنعتی و خدماتی باید حفظ شود.

وی با بیان اینکه از دست دادن یک کارگر صنعتی زیان اجتماعی و اقتصادی برای هر واحد تولیدی محسوب می‌شود، تصریح‌کرد: نمی‌توان انکار کرد که مشکلات گوناگون در صنعت موجب ورشکستگی کارگاه‌ها و بیکاری این گروه شده است و فقط با حمایت‌های جدی دولت از تولید این وضع بهبود خواهد یافت.

این فعال صنف‌کارگری،یادآوری‌کرد: اساسا کارگر صنعتی نخست کار خود را به عنوان یک کارگر ساده شروع می‌کند، سپس توسط کارفرما آموزش داده می‌شود که این امر مشکلات و هزینه‌های خود را داد و به تدریج به مراتب مهارتی دست می‌باید اما وقتی کارخانه‌ای ورشکسته و این قشر بیکار شوند و شغلی مناسب حرفه خود پیدا نکند مجبور به یافتن کار در بخش خدمات برای گذارن زندگی می‌شود.

طباطبایی ادامه‌داد: وقتی این افراد متخصص به هر دلیلی در شغل خود نماند یک زیان محسوب می‌شود اول اینکه کارفرما باید دوباره هزینه روانی و مالی آموزش فرد دیگری را بدهد، دوم اینکه منتقل شدن کارگر صنعتی به بخش دیگر زیانی برای اقتصاد است زیرا از تجربه کارگر فنی را از دست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه منکر مزیت بخش خدمات در مورد رفع معضل بیکاری کارگر صنعتی نیستیم،گفت: کارگر ماهر بخش تولید وقتی درشغل دیگری مثل رستوران، کافی شاپ و …. مشغول می‌شود فقط برای کسب درآمد کار می‌کند و انگیزه خوبی برای کار در این مشاغل ندارد که این امر برای پیشرفت شغل‌های خدماتی در دراز مدت سودی نخواهد داشت.

عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان اصفهان، اظهارکرد: اساسا کارگر صنعتی خود را استاد کار و یا لاقل فرد تجربه اندوخته در یک حرفه می‌داند و از نظر روان وقتی در کاری که ربطی به تخصص وی ندارد قرار می‌گیرد احساس سرخوردگی و بی فایده بودن خواهد کرد و همانطور که اشاره شد باید با حمایت از تولید این قشر زحمتکش را به کارخانه ها بازگرداند.

طباطبایی افزود: توسعه صنعت جهانگردی در استان اصفهان نیز یک ضرورت‌ است و مشاغل خدماتی زیادی را ایجاد می کندکه قطعا سود اقتصادی و اجتماعی زیادی برای استان خواهد داشت اما نباید فراموش کرد که گارگران خدمات نیز آموزش مهارتی خود را نیاز دارند و از هر قشری نمی‌توان آن‌ها را برگزید.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register