یک پژوهشگر گیاهان دارویی: توسعه کشت گیاهان دارویی جدی گرفته شود/ رسانه‌ها اطلاع رسانی کنند

یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان با اشاره به بحران آب در کشور و استان اصفهان تاکیدکرد: ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی در شرایط کنونی باید جدی گرفته شود و در این راستا قطعا نیازمند اطلاع رسانی رسانه‌ها هستیم.

جواد طباطبائیان در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: توسعه کشت گیاهان دارویی با توجه به خشکسالی، بحران آب و خشکی زاینده‌رود در سراسر استان اصفهان ضروری است و باید تمامی رسانه‌ها اعم از صوتی، تصویری، نوشتاری،دیجیتال و .. به اطلاع رسانی در این زمینه توجه جدی کنند.

وی تصریح‌کرد: ایران از نظر میانگین بارندگی در سطح جهانی جزو کشورهای با اقلیم خشک محسوب می‌شود، همچنین استان پهناور اصفهان نیز به دلیل قرار داشتن در فلات خشک مرکزی کشور چنین وضع حساسی را دارد که باید در کاهش مصرف آب بخش کشاورزی حساس و علمی رفتار کنیم.

این استاد رشته کشاورزی،کاشت گیاهان دارویی را دارای منافع زیادی دانست و ادامه‌داد: اساسا این نوع گیاهان علاوه بر خواص درمانی، مزیت‌های دیگری مانند: تحمل زیاد شرایط سخت دمایی، مصرف کم آب، حفظ پوشش خاک و … را دارند.

طباطبائیان اضافه‌کرد: طبق مطالعاتی که انجام داده‌ام بیش از 20 نوع گیاه دارویی در استان اصفهان برای کشت وجود دارد همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که در شهرستان‌های غرب مانند فریدونشهر کاشت گیاهان دارویی بیشتر رواج دارد.

وی گفت: به دلیل مشکلات خشکسالی در سال‌های اخیر برخی از کشاورزان به کاشت این گیاهان “کم مصرف آب” علاقه نشان داده‌اند، اما معتقدم برای توسعه بهتر کاشت گیاهان دارویی به یک فعالیت هماهنگ ترویجی بین دستگاه‌های دولتی، دانشگاهی و صنفی نیاز است.

این پژوهشگر و متخصص گیاهان دارویی، تاکید‌کرد: متاسفانه به دلیل تفکرات سنتی و تجربی رایج در زراعت کشور و استان علاقه عمومی در بین کشاورزان برای توسعه کاشت این گیاهان ارزشمند دیده نمی‌شود، بنابر این باید بحث ترویج و آموزش در این زمینه جدی‌تر گرفته شود.

مزیت کاهش مصرف آب

طباطبائیان با بیان مثالی درباره ارزش مصرف آب این گیاهان،گفت: کشاورزان یونجه را به عنوان محصولی چند ساله کشت می‌کنند که هر هکتار آن برای رشد کافی به حدود 12 هزار (متر مکعب) آب نیاز دارد ولی گیاه دارویی “آویشن ” در همین سطح خیلی کمتر از این حجم ذکر شده آب مصرف می‌کند.

وی با یادآوری اینکه آویشن خواص “آنتی بیوتیکی” بالای دارد، افزود: اساسا دفعات آبیاری بیشترگیاهان دارویی کمتر از انواع زراعی است که این امر در کشاورزی یک مزیت محسوب می‌شود.

گیاهان دارویی، مانع انتشار ریزگردها 

این کارشناس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خشکی زاینده‌رود و نابودی زراعت در شرق اصفهان، اظهارکرد: میزان فرسایش خاک در مزارع خشک شده این منطقه خیلی زیاد است و عقیده دارم کاشت گیاهان دارویی تا حد زیادی مانع از ادامه این مشکل خواهد شد.

طباطبائیان تاکید‌کرد: کاشت این گیاهان در شرایط کنونی در شرق اصفهان سودمند است، زیرا آب کمی مصرف می‌کند، اقتصاد محلی را رونق می‌دهد و به دلیل داشتن ریشه‌های قوی سطح کانون‌های فرسایش خاک و تولید ریزگرد را کاهش خواهد داد.

صنایع جانبی نیاز کشت دارویی است

وی تصریح کرد: گیاهان دارویی ارزش اقتصادی بالایی دارند، اما قطعا یکی از عوامل برای تشویق کشاورزان به کشت آن ایجاد صنایع جانبی و فن‌آوری‌ها نوین در امر بسته بندی، انبارکردن، خشکاندن و … است، زیرا معنایی ندارد همانند اقلام زراعی و صیفی، میوه و … گیاه دارویی کاشته شود و بعد با مشکل فروش، فساد، دور ریز و … مواجه شویم.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان، یادآوری‌کرد: استفاده و برداشت تمام گیاهان دارویی به یک شکل نیست و از هر محصولی قسمتی از آن گیاه مورد مصرف قرار می‌گیرد به بیان بهتر از برخی برگ، بعضی دانه، ساقه، ریشه و … برداشت و فروش دارد.

خروج بی‌دلیل ارز کشور!

طباطبائیان گفت: اساسا سرزمین ایران قابلیت کاشت اکثر اقلام دارویی رایج در جهان را دارد، برای نمونه هر سال هزاران دلار ارز کشور برای خرید “اوکالیپتوس” صرف می‌شود در خالی که اقلیم خشک کشورمان بهترین ظرفیت برای تولید این محصول را دارد.

وی در پایان از بیکاری دانش آموختگان رشته کشاورزی دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: یکی از دلایل این مشکل اصرار بر کشاورزی سنتی است که راه فعالیت این قشر  تحصیل کرده را بسته و به هر حال باید روزی این نوع فرهنگ در زراعت را تغییر دهیم.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register