عضو نظام صنفی کشاورزی لنجان: بستر توسعه گلخانه در شهرستان ضعیف است/ دیدگاه‌های سنتی،مانعی برای گلخانه‌داری

یک عضو نظام صنفی کشاورزی شهرستان لنجان با بیان اینکه دیدگاه‌های سنتی یکی از موانع توسعه گلخانه‌داری در این منطقه است،گفت: زیرساخت و بستر ایجاد این واحد‌های نوین زراعی در شهرستان محدود است.

محمدتقی موذنی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: احداث گلخانه در این شهرستان به صورت مدرن با چالش‌هایی همراه است و تا جایی که می‌دانم این نوع ازکشاورزی زیاد در لنجان توسعه نیافته و به فعالیت تعدادی گلخانه سنتی محدود شده است.

وی با تاکید بر اینکه این امر باید به روش‌های مدرن انجام شود، گفت: الگوی کشت این سرزمین به دلایل جغرافیایی در طول قرن‌های گذشته تا کنون بر مبنای برنجکاری بوده است و از نظر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تغییر این دیگاه سنتی به زمان نیاز دارد.

رییس سابق نظام صنفی کشاورزی شهرستان لنجان، یادآوری‌کرد: حدود 15 سال قبل طرح واگذاری زمین برای احداث گلخانه به فارق التحصیلان بخش کشاورزی در این شهرستان شکست خورد، زیرا آب مورد نیاز آن تامین نشد.

موذنی با بیان اینکه حتی لیست این متقاضیان نیز در اداره کار لنجان نیز ارسال شده بود، ادامه داد: در دو روستای ” کته شور” و “صادق آباد” بخش باغ بهادران، چند هکتار زمین برای این امر تسطیح شده بود اما به دلیل معضل آب این امر به نتیجه‌ای نرسید.

وی اظهارکرد: کاهش چشمگیر مصرف آب، فعالیت مداوم در طول سال و درآمد مناسب در واحد‌های گلخانه‌ای قابل انکار نیست اما ایجاد این سازه‌های جدید زراعی نیازمند زیرساخت‌های مانند گاز، برق، راه مناسب و …در اراضی شهرستان است که فعلا در این موارد محدودیت‌های زیادی وجود دارد

وی افزود: تامین این بسترها در توان مالی کشاورزان نیست و نیاز به حمایت دستگاه‌های دولتی دارد.

 بیشتر اراضی کشاورزی لنجان یکپارچه است

این فعال صنفی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیشتر اراضی کشاورزی شهرستان لنجان از سال 1387 در راستای کاهش مصرف آب ، افزایش بهره‌وری، تولید آسان محصول و …یک پارچه‌سازی شد و فقط یک مرز خیلی باریک برای تعیین حد مالکیت در بین آن گذاشته شده‌ است.

موذنی تصریح کرد: تفاوت ارتفاع زمین‌ها، وجود مرزهای بین مزرعه‌ای عریض با علف زیاد،کانل‌های زهکش، جاده‌های اضافی و ….انواع و اقسام معضلاتی بود که موجب اتلاف آب و نیز سختی در کشت و کار بود اما به دلیل اینکه این مزارع تسطیح شده است این دشواری‌ها نیز رفع شد.

حریم رودخانه باید حفظ شود

وی با بیان اینکه رودخانه زاینده‌رود همیشه تاریخ حریم قانونی خود را داشته است، افزود: متاسفانه در چند دهه اخیر عده‌ای از کشاورزان این حریم را به مزارع خود اضافه‌کرده‌اند که باید با هماهنگی نظام صنفی کشاورزی استان، شهرستان و همچنین دستگاه‌های دولتی مربوط آزادسازی‌ها انجام شود.

عضو نظام صنفی کشاورزی شهرستان، یادآوری کرد: در برخی مناطق لنجان بستر حریم اطراف رودخانه دشت زراعی نیست بلکه کوه یا تپه است و عده‌ای با اخذ مجوز در ارتفاع 40 تا 50 متری نسب به سطح آب رودخانه ویلا سازی کرده‌اند که  تخریب و آزادسازی آن نیز بحث‌های حقوقی خود را دارد.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register