آغاز مرمت خانه تاریخی بیک علی ها در شهر کویری انارک

رئیس میراث فرهنگی شهرستان نائین  از آغاز مرمت خانه تاریخی بیک علی ها در شهر کویری انارک در استان اصفهان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کسب فردا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ محمود مدنیان، با اعلام این خبر گفت: خانه تاریخی بیگ علی ها واقع در شهر تاریخی انارک، که شامل دو خانه تاریخی بیک علی های قدیم و جدید و با دو شماره و تاریخ مجزا به شماره های 23923 مورخ 18/9/1387 و 23917 مورخ 18/9/1387 در فهرست آثار ایران ملی ایران به ثبت رسیده است، در حال مرمت می باشد.

وی  تاکید کرد: شهر تاریخی انارک دارای بافت تاریخی بسیار زیبا شامل برج، بارو، حصار شهر، دروازه، کاروانسرا، مسجد تاریخی، معابر و ساباط های بسیار زیبا و خانه های تاریخی با شکوهی با شاخصه هر خانه حداقل یک بادگیر می باشد.

این مسئول تصریح کرد: این خانه ها اکثرا به صورت حیاط مرکزی و دو ایوانه اند، که یک ایوان دارای بادگیر بلند در انتها بوده که به عنوان تابستان نشین در فصول گرم سال هوای خنک و متبوع را به داخل ایوان و خانه هدایت می نمایند، ساخته شده اند.

مدنیان افزود: با توجه به اهمت این خانه ها از اعتبارات ملی خانه ها نسبت به مرمت های اضطراری از جمله ایزوگام بام و مرمت و بازسازی بادگیرها در حال اجرا و اقدام می باشد.

گفتنی است؛ خانه های تاریخی بیک علی های قدیم و جدید از مهمترین خانه های تاریخی شهر انارک و متعلق به دوره قاجاریه بوده و دارای سر در ورودی، هشتی و سه دری های زیبا می باشد، همچنین انارک یکی از شهرهای نایین در شرق مرکز شهرستان و با فاصله 75 کیلومتری از شهر نایین قرار دارد.

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register